ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Ekedal på Värmdö - Jonas Bille  (läst 205 gånger)

2022-10-26, 12:51
läst 205 gånger

Utloggad Gabrielle Roland Waldén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-12-05, 17:01
    • Visa profil
Jag letar uppgifter om gården Västra Ekedal på Värmdö och ägare till gården.
I husförhörslängd från 1797-1802 står Capitaine Jonas Bille som ägare med sin familj. Jonas Bille född 1723. Det står att Bille flyttar till Stockholm 1801. Det stämmer med att det blev en ny ägare av Västra Ekedal 1801. Min anfader Lars Rolander ägde Västra Ekedal 1801-1806. 1806 flyttade Rolander till Stockholm.
Det ser alltså ut som om Rolander köpt gården Västra Ekedal av Jonas Bille. Hur många byggnader fanns på Västra Ekedal då? Hur tar jag reda på en sådan affär, köpeskillning m.m?
RAÄ skriver att ryssarna brände Västra Ekedal 1719 samt att Rolander byggde huvudbyggnaden på Västra Ekedal 1801. Det är det jag skulle vilja få bekräftat. Bille måste ju ha bott på gården fram till 1801 så någon byggnad måste ha funnits kvar. Någonstans har jag också läst att det var en krog på Västra Ekedal någon tid. 
Jag har ställt frågan till Värmdö kommun samt till Landsarkivet men inte fått svar än.
Nån som kan tipsa mig vidare? Och som kanske har uppgifter om Jonas Bille och hur Västra Ekedal såg ut när Bille bodde där med sin familj.


2022-10-26, 13:17
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:17
    • Visa profil
Det finns lite från tidigt 1800-tal i https://historiskakartor.lantmateriet.se
Sök Detaljerade kartor, Stockholms län, Gustavsbergs socken, Ekedal Västra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna