ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Märta Larsdotter 1758 i Danstorp, Blidsberg  (läst 499 gånger)

2022-10-23, 23:15
läst 499 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag har en viss vana att läsa bouppteckningar men denna skiljer sig avsevärt från "standarden" och jag behöver hjälp med att förstå den. Helt enkelt tolkningshjälp. Det speciella är att en tidigare bouppteckning underkänts och nu görs en ny. Personerna som nämns, även namn på förmyndare och andra senare i texten, tror jag kan kasta ljus över situationen jag försöker förstå. Jag försöker nämligen skriva en berättelse om mina anors liv.
Så egentligen behöver jag hjälp med hela texten. Begär jag för mycket? Om det är otympligt med svar här i forumet tar jag gärna emot texten till min e-postadress anders.fritzson@telia.com


Här är länken: Redvägs häradsrätt (P) FII:3 (1751-1758) Bild 465 / sid 921


Hoppas någon vill hjälpa mig!
Anders Fritzson

2022-10-24, 10:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Orsaken till att den första bouppteckningen underkänts av häradsrätten är att Per Perssons och Märta Larsdotters avlidne son Anders i Vång Lillegård har fyra omyndiga barn som är arvingar i boet, men "icke en gång äro nämnde, eller att förmyndarna för dem varit närvarande".

Dessutom är förmyndarna, farbrodern Nils Persson i Björnarp och fastermannen Lars Jonsson i Humla Hulugård, "med dem samarva, så att tingsrätten icke kunnat hava förtroende till dem". I stället har rätten utsett nämndemannen Håkan Andersson i Hedegården att bevaka de omyndigas rätt vid bouppteckningen.

Sedan räknas Pers och Märtas samtliga barn upp:

· Anders Persson i Vång Lillegård, avliden och efterlämnat fyra omyndiga barn (som inte namnges), "varav ett senare dött".
· Per Persson i Vimmerstad.
· Lars Dannerberg, borgare och handlande i Ulricehamn, "och nu uti sin handel vistas uppåt landet".
· Nils Persson i Björnarp.
· Jacob Persson, handelsdräng i Borås, "är nu med sin husbonde på Öland".
· Kjerstin, gift med Lars Jonsson i Humla Hulugård.
· Karin, gift med Svente Jonsson i Danstorp.
· Ella Persdotter, död och efterlämnat fem omyndiga barn (som inte namnges), deras far är Anders Larsson på Humla Hagagård.

Avslutningsvis står: "Ehuru arvingarna erhållit tidig del om uppteckningens förrättande denna dag, hava likväl icke flera sig infunnit än nämndemannen Håkan Andersson och Svente Jonsson. Fördenskull, sedan uppteckningsmännen fåfängt väntat deras ankomst till långt på dagen, påstod nämndemannen Håkan Andersson uppteckningens företagnade och fortgång, viljandes han framdeles taga sådana laga steg som kan förmå arvingarna att göra sig angelägna om slut och skifte i detta sterbhus."
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-24, 11:21
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Jörgen snabbt svar!
Det hjälper mig på vägen. Uppräkningen som följer klarar jag av när det gäller fasta tillgångar, som ju är viktiga, men kan jag få hjälp med de avslutande fordringarna för att undvika egna missförstånd? Sedan har du inte vänt på bladet efter Per Perssons underskrift. Där finns ett tillägg som jag gärna vill få hjälp med. Jag får intrycket att det ger ytterligare information om "upplösningen" av det hela. Det är undertecknat av bl.a. Svente Jonsson. Han och hans hustru är mina anor i sammanhanget.
Lite märkligt är det f.ö. att han i bouppteckningen kallas "Svente" medan han i alla andra källor heter "Sven". Jag har sett någon kalla honom "Svante" men det troliga är väl att hans rätta namn är "Sven" men kommit att i familjen kallas "Svente". (Typ Hans - Hasse, Lars - Lasse)
Jag hoppas få hjälp med de två avsnitt jag markerat med fetstil här ovan. Tack!


2022-10-24, 19:13
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fordringar
· Av mågen Nils Jonsson i Blidsberg.
· Av mågen Svente Jonsson i Danstorp 18 D:r "för
en häst han kiöpt af Enkomannen, hwilka En-
komannen förklarar sig wilja skola innestå
utan räntas erläggande och wid thes död til
Begrafningen anwändas"
.

Sista sidan:

"Sedan upteknadt wardt, kom Enkomannen
med Nämndemannen Håkan i Hedegården
och Mågen Svente, som nu tilstädes äro, öf-
werens, at då Sonen Dannerberg hemkom-
mer, skola de sig emellan rådgiöra och an-
moda underteknad uptekningsman träda
med samtelige arfwingar tilsammans
i Timmelhed, at förrätta Laga skifte dem
emellan.

Såsom wid thenna uptekning närwa-
rande, underskrifwer, med förbehåll af alla
Lagl. påståender å de omyndigas wägnar
          Håkan Andersson

Med förestående uptekning förklarar
jag mig nögd.
          Svente Jonsson"
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-24, 23:35
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Ett stort tack! Detta hjälper mig mycket. :)


Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna