ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns någon anteckning om modern?  (läst 332 gånger)

2022-10-23, 13:42
läst 332 gånger

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Min anfader Elias Christopher Strehlenert (många olika stavningar av efternamnet) kom till Karlskrona från Tyskland ca 1682. Han fick 9 barn varav många föddes i Karlskrona. Bifogar bild på två av barnens födelsenotiser.
Min fråga är om man kan få någon ledtråd om vad mamman heter någonstans? Jag klara att se namnen på fadern och barnen men inte mycket mer.
Tacksam hjälp!
Vänliga hälsningar
Marianne

2022-10-23, 13:54
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej
Kolla släktboken: Strehlenert, R W: Familjen Strehlenert. Slägtminnen. Göteborg (1918).

H LarsOlof

2022-10-23, 17:08
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Jag hade hoppats att hustrun omnämndes i En Karlskronaborgares dagbok. Lorens de Rees’ dagbok 1692–1735 / med inledning och kommentar av Paul Wilstadius (Karlskrona, 1966), men det gjorde hon tyvärr inte. De dagboksanteckningar som berör familjen Strelenert kan ju dock ändå vara intressanta, så de kommer här (med Paul Wilstadius' kommentarer och tillägg inom hakparentes):
 
Sid. 28 – Elias Christoffer Strelenert:
”[1697] D 10 aug. war iag fadder till stora Johannes Dotters, barn Helena Margareta, Wester-Schiölds fru bar barnet, min kiäresta Anna Schlyter, Neindorps h. Control:n Emmers, och Hillebrandt besökares dotter. Mans faddrar war Ernest Cratz och El Cr Strehlenerdt.
 
Sid. 45 – Elias Christoffer Strelenert och Eva Strelenert:
”[1701] D 3 Dito [december] Alexander Sweder med C: E: Strelenertz dotter här i Staden et: [Datum rätt enl. Katy vigselbok. Eva Strelenert, dotter till Elias Christopher Strelenert]”
 
Sid. 52 – Eva Strelenert:
”[1703] D 22 Dito [december] fick Alexander Sweders hustru en gåsse Elias Christ: Sweder [Alexander Sweder och Eva Strelenert. Datum rätt enl. Katy dopbok. Gossen blev 1730 9/6 g. m. Elsebe Margareta Wincklaer.]”
 
Sid. 103 – Elsebe Strelenert:
”[1725] D 6 Dito [augusti] dödde handelsman Jerman Witte etc. [Jerman Witte, köpman, g. 1:o m. Anna Birgitta Ambrosia – 2:o m. Elsebe Strelenert.]”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-10-24, 10:43
Svar #3

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen Markus och LarsOlof.
Det verkar bli en svår nöt att knäcka. Jag har hittat en notis i Netherlands Select Births and Baptisms 1564-1910 där en Elias Christoffer Strelenert och en Kirsecken Wilmsen får en son Josua Strelenert den 19 april 1685 i 19 Apr 1685 Evangelische Lutherse Kerk, Arnhem, Gelderland, Netherlands. Samtidigt finns en Josua Christoffer Strehlenert född i Karlskrona 9 juli 1692, son till Elias Christoffer Strehlenert.
Förmodligen bara en knepig tillfällighet eftersom enligt andra skrifter kom Elias Christoffer Strehlenert till Karlskrona ca 1680-82. Det verkar inte som jag kommer vidare här.
Vänliga hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna