ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hirisslöff och Grunnestorp  (läst 560 gånger)

2009-12-28, 13:42
läst 560 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hejsan Skåne!
Jag läser om en mordrättegång mot en klockare i Torups socken, Hallands län, i Halmstad härads dombok för år 1642. Här nämns ett par personer som bor i Hirisslöff i Skåne. På vägen till Halland har de stannat i Grummestorp eller Grunnestorp i Skåne. Jag har inte kunnat identifiera dessa platser. En gissning är att det rör sig om Härslöv (eller möjligen Härlöv, mindre troligt). (Personen i fråga heter Povel Pedersen, om det kan vara till någon nytta.)
 
Tips mottages tacksamt!
De bästa hälsningar
Andreas Karlsson

2009-12-28, 15:51
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Gissningen kring Härslöv låter rimlig, i den tidigast bevarade mantalslängden för Härslöv från svensk tid (1659) återfinner man dock ingen Povel Pedersen (Pål Persson), men mycket kan ju ha hänt på sjutton år.
 
Angående det andra ortnamnet gissar jag på Gråmanstorp. På en hemsida hittade jag en uppgift från Herrevadsklosters tingsbok 1656 där en forskare tolkat orten Grummestorp som Gråmanstorp, och i Dialekt- och ortnamnsarkivets i Lund (DAL) Skånska ortnamnsdatabas finns uppgifter om att Gråmanstorp även kallats Grømmestorpe (1506) och Grommestorp (1689), så tolkningen låter rimlig.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-12-30, 14:03
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej Markus,
Det låter mycket troligt. Det passar också geografiskt, att om man reser från Härslöv mot Torup i Halland, så är det inte otänkbart att man passerar Gråmanstorp om man vill undvika Hallandsåsen.
 
Tack för hjälpen!
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna