ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsbodelägare  (läst 1011 gånger)

2022-10-17, 22:22
läst 1011 gånger

Utloggad Gunnar Sandell

  • Gusa
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 14:51
    • Visa profil
I Bouppteckningen efter Bernhard Emanuel Karlsson står att det inte finns kända dödsbodelägare.
Men Bernhard hade en halvbror och en halvsyster, min mormor. Räknas de inte som dödsbodelägare?
Hälsningar
Gunnar Sandell

2022-10-18, 08:37
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Han är ogift och har inga barn, och jag utgår ifrån att föräldrarna är döda, eftersom han dog fem dagar före sin 70-årsdag. Och det finns enligt bouppteckningen inget testamente. Då ärver syskonen, också halvsyskon.

Men det står som sagt att det saknas "kända" dödsbolägare. Då är frågan: Kända av vem? Vilka förrättade bouppteckningen och vad visste de om hans släkt?

På baksidan av bouppteckningen framgår att en kammarskrivare förrättat bouppteckningen (förmodligen någon från överståthållarämbetet, som då var motsvarigheten till länsstyrelsen i Stockholms stad). Och boet har uppgivits av två personer från socialnämnden. De kanske inte ansträngde sig för att utreda om det fanns släktingar...

(Stockholms rådhusrätt, bouppteckningsenheten 1948-1960 EI:268, n:r 457; https://app.arkivdigital.se/aid/v903042.b6880.s457.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-10-18, 16:22
Svar #2

Utloggad Gunnar Sandell

  • Gusa
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 14:51
    • Visa profil
Tack för ditt svar. Du har förmodligen alldeles rätt.
Jag är inte säker på att mormor, Ingeborg Dorothea, visste att hon hade två halvbröder. Mamman, Johanna Carolina, avled i lungsot när Dorothea var bara 10 månader. Fattigvården placerade ut de tre barnen, Dorothea hos storbonden Mas-Oscar, Bernhard som var 15 hos en moster och Johan Emil, som var 17, jobbade . Båda bröderna hamnade i Stockholm, men tappade förmodligen kontakten (Johan Emil lämnade sin familj och försvann till USA i många år). Men syskonen levde när Bernhard dog. Johan Emil dog två år senare och Dorothea 1980.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna