ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpet Stenkällan, nära Granstorp och Lilla Tveta  (läst 352 gånger)

2022-09-26, 15:41
läst 352 gånger

Utloggad Magnus Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 15:38
    • Visa profil
Hej Bettnagruppen! Någon som vet exakt var Stenkällan låg? På Eniro-kartan markeras en plats lite väster om Johannesberg som ligger nära Granstorp och Lilla Tveta. Det finns en väg från Lilla Tveta förbi Johannesberg som slutar mitt i skogen, ungefär där Stenkällan är markerat på kartan. Jag var där i somras och tittade. Såg ingen uppenbar lämning. Och ingen skylt! Kanske någon med mer lokalkännedom vet.

Mina anor fanns på Stenkällan från cirka 1772. Det som blev min gren var sedan på Lilla Tveta från 1819 och på Granstorp från 1838. En annan gren var kvar på Stenkällan ända fram till cirka 1930. Från 1933 ser det obebott ut. I sista boken som går fram till 1948 finns inget skrivet under Stenkällan. Kan det finnas mer information någonstans?

2022-09-26, 16:33
Svar #1

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:50
  • RolfS
    • Visa profil
Hej, Stenkällan ligger strax nordväst om Granstorp. Syns utmärkt på gamla häradsekonomiska kartan från sekelskiftet 1900, med byggnader, vägar och ägoindelningar etc. Hämtas kostnadsfritt på webben, Lantmäteriet, Historiska kartor.
Min morfars mors föräldrar Petter Jansson och Maja-Stina Jansdotter hade torpet Granstorp 1831-1838, således just innan dina anor flyttade dit. I mitt fall dog torparen Petter av sjukdom, och änka och barn tvingades flytta från, till Bettna fattighus.
Hälsn Rolf S
RolfS

2022-09-26, 17:48
Svar #2

Utloggad Magnus Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 15:38
    • Visa profil
Tack för tipset om den kartan. Jag har tittat på den nu och jämfört med Eniro-kartan. Ser ut som att dagens väg går lite norr om den gamla. Så jag tror nu att jag hamnade cirka 100 meter norr om där Stenkällan låg. Får väl försöka igen någon annan gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna