ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kba RR o mag AII:31 (1907) Bild 560 i AD  (läst 764 gånger)

2022-09-14, 16:48
läst 764 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag hittade detta dokument av en ren tillfällighet, vilket handlar om en person som jag forskat mycket kring.
Men dels kan jag inte läsa allt, dels förstår jag inte innebörden.
Vore tacksam om någon ville hjälpa mig reda ut begreppen.


Det handlar om Anna Elisabeth Söderqvist, 1839-1919,
och ev hennes mor Sara Margaretha Söderqvist, född Cloth, 1813-1878.
Anna Elisabets far dog innan hon föddes och L F Schöldström blev hennes förmyndare.
Moderns bou: Kba RR o mag FII:12 (1860-1879) Bild 1030 i AD. 
Dotterns bou: Kba RR o mag AII:43 (1919) Bild 1320 sid 14 i AD.


Detta har jag lyckats tolka:

1907 - den 19 Augusti.

Den 1 Oktober 1868 af apotekaren Lor. Fredr. Schöldström här i staden till Anna Elisabeth Söderqvist ?  ? 
utfärdadt skuldebref å sex tusen riksdaler riksmynt till säkerhet hvarför jämte ?  sex procent årlig ränta
härvarande Råd(hus?)Rätt den 1 mars 1869 881 fastställt och den 10 Januari 1898 likaledes? under 881 till  ?  stol och ? sist
förnyad inteckning uti Schöldström tillhöriga fastigheten N52 och 53 och en half tomt med åbyggnader och jord i Biskopslyckan.
Och som tio år ännu icke förflutit från den dag då inteckningen sist förnyades blef? densamma ? nu ytterligare till ? 
och ränta förnyad, därom bevis? skrefs? å skuldebrefet? samt utdrag af fastighetsboken meddelades?
 
Och vad betyder Bl. 28 r. 1. som står i högerkanten? Se nästa inlägg.

2022-09-14, 18:44
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Nu har jag hittat inteckningen i lagfartsboken.
Men jag förstår ändå inte vad det innebär.

Apotekare Lorenz Fredrik Schöldström levde 1813-1872.
Nedanför står hans son Johan Lorentz "Janne" Schöldström, 1844-1927.


Sonen Janne tog över Apotekargården efter fadern 1871 och då gjordes en stor ombyggnad.
Efter faderns död 1872 blev han ensam ägare till fastigheterna då han löste ut övriga arvtagare.
1918 sålde han fastigheterna.

Anna E Söderqvist och hennes mor ägde aldrig någon fastighet.

2022-09-15, 11:54
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Kan det ha varit så att Anna E Söderqvist lånat ut pengarna
till Schöldström mot säkerhet i fastigheten?


Runt 1860 hade hon fått ett arv efter sin farmor i Stockholm.
(Minns inte just nu hur stor summan var.)

Innan november 1867 hade hon också öppnat en fotoateljé som hon sålde 1875.
(Detta framgår inte av några handlingar utan enbart av de foton hon tagit och en annons.)

2022-09-15, 19:11
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Orden du inte lyckats tyda ger tyvärr inget svar på din fråga. De första två frågetecknen skall ersättas av "eller order", vilket bara innebär att Anna Söderqvist hade rätt att överlåta sin fordran på någon annan. Nästa frågetecken skall ersättas av "föreskriven". Nästa två frågetecken  = "hufvudstol och ränta" vilket betyder själva kapitalet samt räntan. Detsamma gäller de följande frågetecknen.
Det hela förklaras med att Schöldström lånat sextusen riksdaler riksgälds av Anna Söderqvist eller hennes förmyndare. Till säkerhet för återbetalningen av pengarna satte Schöldström sin fastighet i pant, vilket gjordes genom att Anna beviljades inteckning i Schöldströms fastighet. Om skulden inte betalades kunde Anna därför begära att fastigheten såldes på auktion och få betalt för sin fordran av köpeskillingen. För att hålla reda på vilka fordringar som fortfarande var obetalda var man under denna tid tvungen att förnya inteckningen vart tionde år, vilket är vad som hänt i detta fall.

2022-09-16, 16:33
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tusen TACK för hjälpen!

Jag såg att skuldbrevet åter blev förnyat 1917-06-11
(Kba RR o Mag AII:41 (1917) bild 440 i AD)
Fastigheterna såldes 1918.
Fick Anna Söderqvist tillbaka sina pengar då ?

Det står ingenting om varken en så stor summa pengar
eller skuldebrevet i hennes bouppteckning.
Hur kan detta komma sig?
(Kba RR o mag AII:43 (1919) Bild 1320 sid 14 i AD)

2022-09-16, 18:42
Svar #5

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej, jag ville inte komplicera, så jag gav inte hela bilden. Det är så, att när inteckningen väl var beviljad kunde den fortsätta att vara i kraft oberoende av vad som hände med den underliggande fordringen/skulden, men skyldigheten att förnya inteckningen gällde fortfarande.
Det enklaste, men troligen inte vanligaste, fallet var att Anna överlät skuldebrevet till en annan person, vilket hon kunde göra, eftersom skuldebrevet var ställt till henne "eller order". I så fall levde skulden vidare, men med en annan fordringsägare.
Det vanligaste fallet var att inteckningens samband med den underliggande skulden upphörde genom att gäldenären (i det här fallet Schöldström) befriades från personligt ansvar för skulden, i många fall genom en anteckning på skuldebrevet. Skälet till detta kunde vara att skulden var betald, eller att en ny ägare till fastigheten tog över skulden, vilket var vanligt om fordringsägaren var en bank eller ett hypoteksinstitut. Man kan tycka att det vore enklare att i sådana fall döda inteckningen genom ansökan till rätten, men p.g.a. reglerna om förmånsrätt var det bättre för fordringsägaren att förlita sig på den ursprungliga inteckningen. Vid en auktion efter utmätning av fastigheten fick nämligen inteckningshavarna betalning ur köpeskillingen i tur och ordning beroende på inteckningarnas ålder, d.v.s fordringsägaren med den äldsta inteckningen fick först betalt för hela sin fordran, därefter den med den näst äldsta inteckningen o.s.v. Dessutom kunde man på detta sätt undvika stämpelskatt, som är 2% på inteckningsbeloppet.
När inteckningen utnyttjades som säkerhet för en ny skuld, antingen en ny fastighetsägares skuld till banken eller ett nytt lån upptaget av den ursprungliga gäldenären, sedan det första blivit betalt, gjordes det genom ett nytt skuldebrev vari inteckningsrätten som följde med det gamla sattes i pant för skulden. Ett sådant skuldebrev kallades  i juristlingo för omslagsrevers.
Det bör kanske påpekas att en konsekvens av ovan beskrivna system är att det inte krävdes att vare sig Schöldström eller Anna Söderqvist levde när inteckningen förnyades.
Åtminstone sedan införandet av Jordabalken 1972 är inteckningar helt frikopplade från något underliggande skuldförhållande. En fastighetsägare kan själv ansöka om inteckning i sin fastighet, vilket resulterar i ett pantbrev, som han sedan kan använda som säkerhet för lån som han tar upp.

2022-09-17, 13:36
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
TACK!!!
Vilken fantastisk redogörelse! Verkligen komplicerat!
Jag är inte säker på att jag förstått allt, men tillräckligt mycket för att
få ett hum om att Anna iaf troligen inte blivit "blåst" på sina pengar :-)

Malin Holmgren, som hade hand om Annas bou, var född Schöldström och syster till Janne.
Hon borde nog isf ha känt till om det fanns något skuldebrev.

Jag har försökt forska fram hur änkan Sara Margareta klarade sig ekonomiskt
som ensamstående mor och hur det senare gick för dottern Anna Elisabet.
Inte nog med att Sara Margareta blev ensam med ett spädbarn 1839,
så brann så gott som hela staden ner 1846.
Hon hade bara en gammal faster född 1764 och en bror i Borås som närmast anhöriga. De dog 1845 respektive 1844. Därefter var hon ensam med sin lilla dotter.
Hennes man var en relativt nyutexaminerad läkare och lämnade inga tillgångar efter sig.
Det måste ha varit en tuff tid för henne!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna