ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda text om dödsorsak  (läst 420 gånger)

2022-09-11, 10:47
läst 420 gånger

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Jag vore mycket tacksam om någon av er har möjlighet att hjälpa mig att tyda texten för noterad dödsorsak för en ung kvinna  Sigrid Ulrika Amalia Walin, f. Edholm. Avliden 6 Juli 1898.
Länk: https://www.ancestry.se/imageviewer/collections/60492/images/CO0740_2103__218-002900?pId=5245499

Då denna uppgift kan vara en viktig pusselbit för att lösa en långvarigt släktgåta, så är jag även tacksam för information om det även finnas en koppling mellan dödsorsaken och att kvinnan två veckor före sin död, födde en son. Troligen hennes första barn.

Hälsningar
Carl-Henrik

2022-09-11, 14:34
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Tolkningsförsök av icke medicinskt utbildad:

Kystoma ovarii
+
ostitis + hydrops
bilat. thoraeii


Den primära dödsorsaken kystoma ovarii = cystoma ovarii = en eller flera cystor på äggstockarna. Cystor kan vara godartade eller elakartade (cancer).
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/livmoder-och-aggstockar/cystor-pa-aggstockarna/

ostitis (med viss reservation för tolkningen) = beninflammation; inflammation i benvävnad/benmärg.

hydrops = vattusot, vätskeansamling, ödem
bilat(eral) = två-/dubbelsidig
thoræii = genitivform av thorax(?) = bröstkorg

Arkiv Digitals bild ur dödboken, Gävle Heliga Trefaldighet FI:4 uppslag 179:
Hälsar vänligen
Maud

2022-09-11, 16:46
Svar #2

Utloggad Carl-Henrik Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 18:45
    • Visa profil
Tack så mycket för tolkning av texten och info från Arkiv Digital, Maud :)
Om det finns någon med läkarkunskaper som också kan kommentera angående dödsorsaken så är jag tacksam.
Jag tänker att det bör väl vara mycket ovanligt att den kvinna som inte ens har fyllt 23 år, dör av denna orsak och dessutom flera underliggande orsaker. Är det troligt att förlossningen 2 veckor innan dödsfallet har orsakat några av de underliggande diagnoserna som kan ha gett allvarliga komplikationer och därför orsakat dödsfallet?
/Carl-Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna