ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förpantningsjord  (läst 634 gånger)

2022-09-04, 20:13
läst 634 gånger

Utloggad Lennart Julihn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 18:23
    • Visa profil
Jag har stött på ordet förpantningsjord. Jag gissar att det innebär att man lånar pengar mot säkerhet/pant i jord. Var detta vanligt förekommande? Var kan man läsa mer om detta?

2022-09-04, 20:41
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:57
    • Visa profil
Jag vet inte var man kan läsa mer om företeelsen men det måste ha varit väldigt vanligt för man läser om det hela tiden i domböckerna. Dels folk som inte kunnat betala tillbaka lånet och mister jorden, dels folk som vill lösa lån som deras föräldrar tagit för att få tillbaka den bortpantade jorden och sedan en och annan som försöker sälja jord som är bortpantad till någon annan. Tror det hänger ihop med att jorden var uppdelad i så många smålotter för att varje barn fick ärva sin del, vissa bönder kunde ha ett flertal små jordlotter i olika gårdar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna