ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödbok 1700-tal Borås  (läst 329 gånger)

2022-08-28, 14:34
läst 329 gånger

Utloggad Barbro Söderman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 21:31
    • Visa profil
Jag letar efter dödsorsak för några personer i Borås. Hittar bara begravningsböcker för åren där jag söker, ca 1700-1740. Där står inte dödsorsak.
Det står ibland död och begravningsbok i Riksarkivet, men på bilderna hittar jag bara begravningsbok. Finns inte dödsorsak att hitta då eller har jag missat något ställe att leta på?
Dem jag just nu söker är Elias Windrufv,  död i mars 1719, (se bild), Sven Windrufv begr 4/4 1722,
Samt Britta Månsdotter, död 19 maj 1714.
Vet någon mer om dödsorsak för dessa?

2022-08-28, 15:02
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I arkivförteckningen kan du se vad som finns. Som synes är det bara begravningsböcker före 1748. Om prästen gjorde någon notering om dödsorsaken, så är det där, annars saknas alltså upplysning om den saken.

Det är vanligt att de äldsta kyrkoböckerna (inte bara i Borås) endast innehåller dop- och begravningsdag, inte födelse- och dödsdag, eftersom det var de kyrkliga förrättningarna (alltså dop och begravning) som kyrkan var mest intresserad av att notera. Och dödsorsaken blev framför allt viktigt att notera när befolkningsstatistiken började 1749.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-08-28, 21:08
Svar #2

Utloggad Barbro Söderman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 21:31
    • Visa profil
Tack, jag misstänkte tyvärr att det var så. Det står ibland  död OCH begravningsbok även för den tiden, blev därför lite förvirrad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna