ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giftemål inom släkten.  (läst 517 gånger)

2022-08-24, 19:22
läst 517 gånger

Utloggad Pontus Nordwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 13:31
    • Visa profil
Nån som vet hur vanligt det var förr med att två som var släkt gifte sig. Har en släkting som heter Elin Strömberg vars föräldrar var Elisabeth Josefsdotter Dahlgren och Edwin Gustavsson Strömberg. Hon gifter sig 1911 i Norge med Axel Dahlgren som var bror till hennes mamma dvs hon gifte sig med sin morbror och de fick åtta barn.

2022-08-24, 20:41
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Pontus!
 
Förr i tiden var det nog ganska vanligt att besläktade personer ingick äktenskap, men under långa perioder krävdes kungligt tillstånd i både Sverige, Norge och Danmark när så pass närbesläktade personer som kusiner gifte sig med varandra. Exemplet från 1911 låter ju därför nästan otroligt, men jag har faktiskt ett likadant exempel i mitt eget släktträd – från just Norge.
 
Min morfars mormors syster gifte sig 1896 i Norge med sin morbror, och precis som i ditt exempel ovan var han alltså biologisk bror till hennes mamma. Jag trodde först att jag forskat fel, för jag har aldrig sett något liknande när jag släktforskat i Sverige – men nyligen fick jag veta att Norge och Danmark tydligen godkände sådana äktenskap förr i tiden. Angående förbjudna led skriver nämligen Nordisk familjebok (1882) följande på sidan 650:
 
Dansk och norsk rätt medgifver äktenskap mellan sidoskylda, äfven der respectus parentelæ eger rum; dock erfordras dispens, om det är qvinnan, som står närmare stammen.”
 
Detta överensstämmer väl med mitt exempel, för vid äktenskapet 1896 finns det ingen anteckning i vigselboken om att brudgummen var morbror till bruden, eller att det krävts något kungligt tillstånd, och det stämmer ju bra med vad som sägs i Nordisk familjebok. Ett sådant tillstånd krävdes tydligen bara om en faster eller moster skulle gifta sig med sin brorson eller systerson, men om en farbror eller morbror gifte sig med sin brorsdotter eller systerdotter (som i våra bägge exempel) var det alltså fullt tillåtet i Norge (och Danmark), åtminstone under årtiondena kring förra sekelskiftet.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-08-24, 20:53
Svar #2

Utloggad Pontus Nordwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 13:31
    • Visa profil
Nej jag trodde också att det var fel när jag insåg att de var släkt men alla uppgifter stämde på de båda personerna så då förstod jag att det var korrekt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna