ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterfrågan på en bok om gravstenstitlar?  (läst 2820 gånger)

2022-08-21, 11:29
läst 2820 gånger

Utloggad Gottfrid Sjödahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 21:03
    • Visa profil
Hej.

Hoppas det är okej att jag startar denna tråd. Det är mitt första inlägg.

Syftet med inlägget är att sondera hur efterfrågan ser ut för en bok om yrkestitlar och befattningar.

Bakgrunden är att jag sedan ett tag tillbaka haft ett stort intresse för att vandra på kyrkogårdar för att notera titlarna på gravstenar. Jag betar av kyrkogård efter kyrkogård och är noga med att inte missa någon gravsten. Jag noterar förstås vilka kyrkogårdar jag är klar med och fotograferar de gravstenar med en titel jag saknar (till hjälp har jag en egensammanställd lista över alla titlar jag har bild på). Projektet har hittills genererat bilder på ca 2000 olika titlar efter att drygt 40 kyrkogårdar är helt avklarade (ofta kan man skönja en lokal förankring med titlarna, varför jag förstås angett var varje titel är fotograferad). Och då har jag fokuserat på att avverka de största kyrkogårdarna i länet.

Målet är att avverka samtliga kyrkogårdar i länet (Skåne) och även i resten av Sverige. Hittills har jag bara visat upp bilderna i min FB-grupp "Kyrkogårdsvandringar och gravstenstitlar" (bli gärna medlemmar i den genom att söka efter den på FB) men jag har även idén att sammanställa en bok över samtliga titlar med bild på varje, uppdelade efter bransch och med en förklarande text om yrkets innebörd.

Detta forum hittade jag när jag sökte på vissa av titlarna och många titlar jag fotograferat återfinns det trådar om här. Tack till er för det. Men en stor mängd märkliga yrkestitlar jag förevigat finns det inte någon diskussionstråd om.

Jag vet att vissa andra har liknande intresse av att studera yrkestitlar på gravstenar men just ett lexikon av den typ jag nämner tror jag saknas. Hade ni varit intresserade av att införskaffa en sådan trycksak? Har ni några idéer eller förbättringsförslag som jag kan ta med mig?

Hoppas mitt inlägg inte bryter mot några regler.

MVH
Gottfrid

2022-08-21, 20:51
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hejsan Gottfrid,
En mycket intressant idé, som släktforskare har jag saknat en mer allmän förteckning över olika historiska yrkestitlar.
I boken "Ordbok för släktforskare" av K Andersson och H Anderö finns en förteckning över olika yrkestitlar.
Tanken att hämta titlar från gravstenar är bra, men naturligtvis finns det en brist i att äldre titlar från 1600- och 1700-talet till stor del kommer att saknas. Men visst vore ett tänkt yrkeslexikon högintressant.
Flera av dina fotograferade gravstenar var väldigt spännande och nya.


Lycka till,
vänligen,
Calle



2022-08-21, 22:20
Svar #2

Utloggad Gottfrid Sjödahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 21:03
    • Visa profil
Hejsan Gottfrid,
En mycket intressant idé

Hej!

Stort tack för din respons. Den inspirerar mig till att fortsätta trots att det är ett ganska strängt arbete. Bara Norra kyrkogården i Lund tog två veckor att gå igenom. Men det är kul. Jag blir ju överförtjust och exalterad när jag hittar en spektakulär titel jag saknar.

Som jag nämnde har jag nu ca 2000 olika titlar och bifogade en liten bråkdel för att visa vilken typ av titlar jag gillar. Det är oändligt många fler intressanta titlar jag har bilder på såsom ängsvattnaren, korkskäraren, likkistefabrikören, domptören, tobaksspinnaren mm. Den invändning eller nackdel du belyser instämmer jag i - dvs att yrken som försvann under 1600- och 1700-talet kommer saknas. Det är bekymmersamt, men å andra sidan visar min bok bild på titlarna (tack vare mina gravstensfoton) och blir därigenom på något sätt komplett. Den förklarande texten om titelns innebörd är en annan viktig faktor.

Jag har varit i kontakt med Regionmuséet, RAÄ, Länsstyrelsen, Skånes hembygdsförbund och diverse andra aktörer för att diskutera min idé. Men jag är väldigt ny på detta. Hur går det till? Ska jag skicka ett färdigställt utkast till en förläggare eller kan man erbjudas ekonomiskt stöd från en förläggare innan ett utkast färdigställts?

2022-08-22, 19:53
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hejsan, en annan som skulle kunna vara intressent i en eventuell bokutgivning är ju förstås Sveriges Släktforskarförbund
se:  [size=78%]https://www.rotterbokhandeln.se/[/size]


Vänligen,
Calle

2022-08-22, 20:07
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och om du inte vill dela förtjänsten med ett förlag, och dessutom vill slippa att betala för tryckning innan böckerna är sålda, så kan du anlita en tjänst för att trycka på beställning (print on demand på svengelska).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna