ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöholm i Bastedalen Hammar  (läst 793 gånger)

2022-08-14, 11:58
läst 793 gånger

Utloggad Marianne Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 16:42
    • Visa profil
Hej!

Jag söker min farfars förfäder.
Min farfar hette Gustaf Adolf Sjöholm  född  19 nov 1887 i Bastedalen i Hammars församling i Närke och dog 1973 i Jönköping.
Hans far hette Gustaf Gotthard Sjöholm Jansson född 26 april 1853 i Aspa bruk Hammars församling och dog 1 maj 1937 Gamla Bruket Harge Hammar.
Hans mor hette Augusta Johansdotter Hammarström  född 25 april 1858 i Hammar och dog 22 maj 1937 Gamla Bruket Harge Hammar.
Både Gustaf och Augusta ska ha varit dövstumma.
Gustafs föräldrar hette Jan ? och Anna-Stina Persdotter född 22 maj 1828 i Askersund och död 15 nov 1908 i Örebro.

Det vore roligt att få veta mer om min farfars rötter.

MVH Marianne

2022-08-14, 16:30
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!


Några korrigeringar av ovanstående text: Gustaf Adolf Sjöholm är född 1887-11-17 Lunna Sörgård, Hammar (C:10 Hammar bild 12). Fadern Gustaf Gotthard Sjöholm anges i hfl AI:16a Hammar, Risberga, Lunna ägor s 139 vara född 1853-04-26 Askersunds landsförsamling och inte i Hammar. Han föds angivet datum, Kohagen i Askersunds lf (C:5 Askersunds lf bild 170), son till Jan Peter Andersson (står Jansson i fb, men i alla hfl Andersson). Jan Peter anges vara född 1822-08-26 Askersunds lf. Modern är Anna Stina Persdotter född 1828-05-28 också Askersunds lf, AI:11b Askersunds lf, Kohagen s 275. Gustaf Gotthard och Augusta sägs båda vara dövstumma. Gustaf Gotthard har haft hjärnfeber enligt hfl.


Augusta Johansdotter mor till Gustaf Adolf Sjöholm, anges i hfl AI:16a Hammar, Risberga s 139 vara född i Tived och inte Hammar. Födelsedatum är 1858-04-25 Tived. Detta datum finner man Augusta född i Alebacken, Tived, oäkta dotter till pigan Maja Cajsa Johansdotter (i Ämtatorp står det också). Maja Cajsa finns med sina föräldrar i Alebacken AI:2 Tived s 16. Johannes Carlsson f 1807 h.l = här loco = på platsen, h Maja Lovisa Jonsdotter f 1808-02-07 Askersunds lf. Dottern Maja Cajsa är född 1836-05-21 h. l.


Mvh


Britt-Marie

2022-08-14, 16:57
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
1883-05-04 vigs dövstumme snickaren Gustaf Gotthard Jansson i Lunna med dövstumma dottern Augusta Johansdotter i Grillrödjan. Modern närvarande som giftoman (EI:1 Hammar bidl 72). Augusta finns med sin mor änkan Maria Katarina (Maja Cajsa) Johansdotter f 1836-05-21 Tived, i hfl AI:16c Hammar, Grillrödjan, Mårsäters ägor s 41.Augusta anges här med tillägget "Olsson". Modern är gift 1864-12-16 med arbetaren Johan Gustaf Jansson f 1821-03-21 Hammar, död 1871-02-12, men han är inte far till Augusta. Hon anges som oäkta dottern i hfl.


Jan Peter Andersson i Kohagen, Askersunds landsförsamling anges vara född 1822-08-26, först utan födelsesocken, sedan står det Askersunds lf. Detta är felaktigt, om man följer honom bakåt i tiden till innan han flyttar 1847 till Kohagen så finns han i Stora Björstorp. I hfl AI:10a Askersunds lf s 110 anges födelsesocknen som Undenäs (R). 1822-08-26 föds Johan Peter, son till sågaren Anders Classon och h Cathrina Carlsdotter i Eds kvarn (C:5 Undenäs s 291). Familjen finns i Eds kvarn AI:4 Undenäs s 196. Anders Classon f 1784-09-20 Hammar, Catarina Carlsdotter f 1780-11-30 Bodarne = Ramundeboda (R). Anders Classon född som tvilling, en bror Carl, 1784-09-20 Aspa kvarn, Hammar. Son till mjölnaren Clas Ragvaldsson och Lisa Persdotter (C:2 Hammar s 158).

2022-08-14, 23:10
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:50
    • Visa profil
Jan Peter Andersson i Kohagen, Askersunds landsförsamling anges vara född 1822-08-26, först utan födelsesocken, sedan står det Askersunds lf. Detta är felaktigt, om man följer honom bakåt i tiden till innan han flyttar 1847 till Kohagen så finns han i Stora Björstorp. I hfl AI:10a Askersunds lf s 110 anges födelsesocknen som Undenäs (R). 1822-08-26 föds Johan Peter, son till sågaren Anders Classon och h Cathrina Carlsdotter i Eds kvarn (C:5 Undenäs s 291).

Om Johan/Jan Peter Andersson f. 1822-08-26 i Undenäs bodde med hustru Anna Stina Persdotter och barn i Askersunds landsförsamling – hur kommer det sig då att samma J P Andersson under samma tid bodde i Hova med en annan hustru, Anna Stina Jonsdotter, och en annan barnaskara?
Askersunds landsförsamling AI:11b (1851-1855) uppslag 275 (AID: v50881.b290.s275)
Askersunds landsförsamling AI:12b (1856-1860) uppslag 275 (AID: v50883.b285.s275)
Hova AI:3 (1841-1857) sid 11, mitt på sidan (AID: v45269.b10.s11)
Hova AI:5 (1857-1870) sid 68 (AID: v45271.b42.s69)

Det föddes bara en J P Andersson 1822-08-26 i Undenäs. Frågan är alltså vem av herrarna ovan som bokförts med felaktiga uppgifter.
Hälsar vänligen
Maud

2022-08-15, 13:18
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag sökte aldrig på namnet och födelsedatumet i AD:s sökfunktion, följde bara Johan Peter Andersson bakåt i tiden tills han flyttade in i Askersunds landsfs 1841. Den Johan Peter som föddes 1822-08-26 Edet, Undenäs är inte samma person som sedan finns i Kohagen, Askersunds lf! Jag har följt Anders Classons son till dess att han gifter sig. Hans föräldrar dör i Sågarestugan, Undenäs 1840 och 1842. Johan Peter f 1822 lämnar Undenäs 1845 och flyttar till Amnehärad, till Bällefors 1846 och Vräkfors kvarn.


Den ende som flyttar till Askersunds lf 1841 enligt flyttlängden B:I s 153 attest nr 46 är Jan Peter Andersson f 1822-08-26 Undenäs, från Nols kvarn. Dock ser man att i hfl AI:8 Undenäs, Nols kvarn s 297 står det att denne person flyttar 1842 till Edets kvarn, det är alltså fel födelseuppgift här. Däremot finns en Johannes Wiker f 1823-10-08 Edets kvarn i Nols kvarn på samma sida, som flyttar till Skallebolet först och sedan 1841 till Askersunds lf. Han finns INTE med i utflyttningslängden alls...I AI:8 Undenäs, Skallebolet s 1 står han som Johan Peter Andersson f 1823-10-08. I födelseboken C:5 Undenäs s 311 är han döpt till Johan Petter, 1823-10-08 - son till Anders Wiker och Maja Stina Eriksdotter.


Jag tittade tidigare på dopvittnen till paret i Kohagen.1848-08-31 föds Clara Lovisa i Askersunds lf, dopvittne är då drängen Gotthard Andersson i Askersund och pigan Anna Greta Andersdotter i Örkaggsnäset. Anna Greta är enligt hfl AI:10a Askersunds lf s 4 född 1832-10-19 Undenäs. Detta datum föds Anna Greta vid Edet, dotter till Anders Olofsson och Maja Stina Eriksdotter (C:6 Undenäs s 59. En uppgift på Disbyt säger att det ska finnas en son Gotthard Andersson född 1826 Älgarås till Anders Wiker och Maja Stina.


V g se bifogad bild från AI:4 Undenäs, Eds kvarn s 197. Överst står Anders Classon och hans familj, sedan Anders Wiker och sonen Johannes inklämd längst ner...

2022-08-15, 14:55
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:50
    • Visa profil

I vigselnotisen 13/2 1847 i Amnehärad (C:4 sid 459) är dessutom brudgummen Jan P. Anderssons far antecknad: Anders Classon.

Gustaf Gotthards farfar Anders Wiker, farmor Maria Stina Eriksdotter och deras barn, däribland GG:s far Johan Petter f. 1823 samt dopvittnena Gotthard f. 1826 och Anna Greta f. 1832:

Älgarås (R) AI:2 (1821-1856) sidorna 68 och 89
Hälsar vänligen
Maud

2022-08-15, 15:06
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:50
    • Visa profil

Anders Viker dog 29/11 1839 på Näset i Älgarås, enligt bou. Efterlämnade änka och sju barn, fyra söner och tre döttrar:

Hova häradsrätt (R) FII:26 (1839-1840) sid 519 (AID: v143690.b267.s519)
Hälsar vänligen
Maud

2022-08-16, 08:06
Svar #7

Utloggad Marianne Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 16:42
    • Visa profil
Tusen tack till Britt-Marie och Maud för hjälpen med att hitta mina förfäder!

MVH Marianne

2022-08-16, 10:51
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Marianne!


Johan Peter Andersson (alias Johannes Wiker) har med sig den felaktiga födelseuppgiften från 1841 till dess att han avlider i Ingelsböle, Askersunds landsförsamling 1894-01-07 (F:3 Askersunds lf bild 73). Dock är det ju nu helt klarlagt att Gustaf Gotthards far är född 1823-10-08 Edet, Undenäs och inget annat.

J P Anderssons hustru Anna Stina Persdotter är inte född i Askersunds lf som du skriver här ovan och det står också så i hfl. Vid vigseln 1847-11-12 i Askersunds lf så anges hennes styvfar Peter Jönsson i Gammalrödjan som giftoman (E:2 bild 23). Se t ex AI:7b Askersunds lf s 252. Anna Stinas mor heter Anna Maria Gustafsdotter och Anna Stina anges i hfl på ett ställe, vara inflyttad till socknen när hon var 5 år. Anna Stina född 1828-05-22 Hammars by, Norrgården, Hammar, oäkta dotter till Anna Maria Gustafsdotter (C:7 Hammar bild 38). Se även hfl AI:5a Hammar s 30. Modern Anna Maria Gustafsdotter född 1798-12-12 Stora Isåsen, Askersunds lf, dotter till bonden Gustaf Larsson och hans hustru Catharina Nilsdotter (C:4 Askersunds lf s 124). V g se bild från AI:1 Askersunds lf, St Isåsen s 360. Här finns Lars Hindriksson f 1728-08-18, h Lisa Olofsdotter f 1739. död 1799-04-30, d Brita f 1772-12-19 och sonen Gustaf (Larsson) f 1776-04-01, hans hustru Catharina Nilsdotter f 1777-03-17 Hammar, Gustafs dotter Anna Maja f 1798-12-12.

Mvh


Britt-Marie

2022-08-17, 10:23
Svar #9

Utloggad Marianne Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 16:42
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!

Jag har några frågor angående ditt sista svar:
Johan Peter Andersson - varför hade han ett alias?
Var Anna Stina Persdotters far okänd och Peter Jönsson gift med Anna-Stinas mamma när hon redan hade Anna-Stina?
Vad jag kan se så var Anna-Maja Gustafsdotter och Peter Jönsson kusiner?

MVH Marianne

2022-08-17, 11:26
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Alias kanske inte var rätt ord, men i Undenäs husförhör kallas han både Johannes Wiker och Johan Peter Andersson. Inget av namnen är ju fel, eftersom hans far var Anders Wiker. Att namnet skrevs annorlunda vid flytten till Skallebolet, bäddade för misstaget man gjorde med födelseuppgiften.


Anna Maja Gustafsdotter finns inflyttad 1828, samma år som Anna Stina föddes, i Solbacken, Askersunds lf. Här tjänar hon som piga till 1832, då hon gifter sig 1832-12-23 med sin kusin Peter Jönsson (E:1 Askersunds bild 1990). Han är änkling och tidigare gift med Stina Cajsa Larsdotter. Det stämmer att de var kusiner ser jag nu när jag kontrollerade hans födelseuppgift. 1794-06-25 Stora Isåsen, Askersunds lf. Son till Jöns Jönsson och Brita Larsdotter (syster till Gustaf Larsson). I hfl Gammalrödjan står det tydligt att Anna Stina är hustruns oäkta barn, Peter lär inte far vara till henne. Möjligen har hon fått namnet Persdotter efter sin styvfar, behöver inte vara den riktiga fadern som heter Per.

2022-08-17, 12:14
Svar #11

Utloggad Marianne Martinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 16:42
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!

Intressanta uppgifter!

Var hittar du alla uppgifter och vad betyder alla förkortningar?

Jag är nybörjare på släktforskning och jobbar  med Ancestry,
men det skiljer ju mycket på hur ni jobbar på detta forumet i
jämförelse med Ancestry.

Jag har funderat på om de inte var så noga med namnen förr i tiden
ex Maria blir Maja, Johannes blir John.

MVH Marianne

2022-08-17, 17:58
Svar #12

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag har släktforskat i över 20 års tid. Jag använder mig av Arkiv Digital som jag anser vara det bästa alternativet. Du undrar var jag ”hittar” uppgifterna? De är framforskade av mig genom traditionell släktforskningsteknik och inte upplockade på någon hemsida där man inte vet hur noggrann och skicklig innehavaren är…Ibland har jag nytta av mitt medlemskap i www.dis.se, men man måste noga kontrollera uppgifterna där mot kyrkböckerna. Arkiv Digital har ett månadsabonnemang om du vill testa, annars är Riksarkivet gratis att använda. Förkortningen lf betyder landsförsamlingen, hfl är detsamma som husförhörslängd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna