ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Christian von Preitlack 1715  (läst 976 gånger)

2022-08-11, 11:12
läst 976 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej

jag undrar om någon vet om kapten Hans Christian von Preitlack tillhör adelsätten von Pretla(c)k? Han var kapten vid Pretlaks kompani under Stora ofreden ex. 1715.

Släkten von Pretlack omnämns ex. här: https://de.wikipedia.org/wiki/Pretlack

Hoppas på svar. Hans namn uppges i varje fall som von Preitlack så jag använder det efternamnet på honom. Men det vore ändå roligt att veta om han tillhörde den kända von Pretlack-släkten


Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2022-08-12, 12:46
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Desirée!
 
Hans Christian finns med i Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare. Biografiska anteckningar (Stockholm: Norstedt, 1920-1921), sid. 521, där man kan lösa följande:
 
von Pretlack*, Hans Christian, fänrik vid Fabian Wrangels reg. i kejserlig tjänst i spanska Nederländerna 1693; kapten därst. 1695 5/3; kapten vid Zöges Lifländska inf,-bat. 1700 30/3; konfirm. s. å. 11/10; erhöll 1702 permission till franska armén i Brabant; kapten vid Ingermanländska dragonreg. 1711 20/4; avsked 1720 22/10; majors karaktär 1721 18/2.”
 
Efter Hans Christians efternamn är det som synes en liten stjärna, vilket Lewenhaupt förklarar i bokens inledning: ”En stjärna efter tillnamnet angiver egenhändig stavning”, så Enligt Lewenhaupt stavade alltså Hans Christian själv sitt efternamn Pretlack, inte Preitlack. Detta bekräftas också av de bevarade brev som återfinns i Riksarkivets ämnessamlingar, Personhistoria, Biographica 1500-tal – 1800-tal, vol. P:24 (i Digitala forskarsalen börjar de på bild A0070060_00179), som innehåller en del genealogiska ledtrådar. I ett brev daterat 1739 berättar Hans Christian von Pretlack själv att drottning Kristina hade skänkt räntorna av Verdiska domkapitlets kanonikat till ”min sahl. Far-Fader Öfwersten Christian von Pretlack”, och i ett kungligt dokument daterat 1675 omnämns ”Obersten Christian von Pretlacks hinterlaßenne söhn Capitain Philipp Hindrich Pretlack”, som utifrån sammanhanget bör vara Hans Christians far. Tyvärr hittar jag inga av dessa namn online, men kanske är det möjligt att ändå följa dessa spår på något sätt?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-09-08, 11:32
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej Markus,

jag hittade själv Lewenhaupts biografi.

Vad gäller stavningen så är den i härens egna rullor och från domböcker "Pretlak" utan C, och sällan med von. Men jag antar stavningen enligt din beskrivning med hänvisning till Lewenhaupt.

Annars jättetack för din hjälp Markus även om jag hade kommit på samma spår själv. Ibland skriver jag svar på egna frågor så att folk ska veta att jag hittat rätt på egen hand, men när det gällde officerarna i samma regemente som Pretlack så kom jag över så mycket material att jag fortsatte att skriva av bara farten. Det blev inte tid att logga in här och skriva svar till mig själv.

Med vänlig hälsning,
Desirée

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna