ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Anders Andersson eller Sandberg  (läst 332 gånger)

2022-08-06, 19:22
läst 332 gånger

Utloggad Eva Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:24
    • Visa profil
Kan Carl Andersson och Carl Anders Sandberg vara samma person?
Har hittat honom i  Al:1>1799-1808>b.35>s.56. Där står han som änkling och skomakaren Carl Anders Sandberg f.1753 i Häradshammar. Han har två döttrar och en son. Ena dottern dog 1799 (hittar inte henne i dödboken). Ena dottern Cajsa hitta jag i födelseboken, men inte den andra, föräldrarna är då Carl Andersson och Brita Johansdotter.
Sonen Anders ska va född enligt andra hf-längder i Mogata 1791-05-14, den enda Anders jag hittar där är född 1791-03-04. I födelseboken står föräldrarna som Carl Andersson och Brita Johansdotter, kan det vara samma som Carl Anders Sandberg?
Carl Anders blev ju änkling, men var och när hon dog vet jag inte, finns det nån som kan hjälpa mig med även det?
ANVÄNDER ENDAST RIKSARKIVET!


MVH Eva
 

2022-08-06, 19:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:47
    • Visa profil
Carl Sandbergs hustru Catharina Persdotter dog 6 mars 1798 enligt sin bouppteckning, men utan bröstarvingar. Carl måste således ha varit gift förut, och den hustrun dog tidigare. Carl Andersson gifte sig med Catharina Persdotter 11 okt 1795 och då var han mycket riktigt änkling. Där kallas han inte Sandberg.
 
Britta Johansdotter dog på Stetin 10 feb 1794. Ja, allt pekar på att Carl Andersson är den samma som Carl Sandberg. Och i husförhörsboken står det ju inte Carl Anders Sandberg, det står Carl And: Sandberg, det är alltså efternamnet som avkortats.

2022-08-07, 00:28
Svar #2

Utloggad Eva Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:24
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen!


/Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna