ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronotaxering Stockholm 1745 Sjömannen Rydberg  (läst 410 gånger)

2022-07-16, 20:52
läst 410 gånger

Utloggad Henrik Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:22
    • Visa profil
Jag skulle vara ytterst tacksam för läshjälp. Det gäller en notis i kronotaxeringslängden för 1745 i Stockholm. SE/SSA/0031/06/G 1 AA/44. Jag förstår det så att sjömannen Sven Rydbergs skulder till två hökare Erich Utter och Mats Ehrlinger har avskrivits då Sven inte befunnit sig i staden de senaste två åren utan rest till Ostindien. Jag är för övrigt mycket intresserad av ytterligare uppgifter om denne Sven om någon känner till mer. Jag vet så mycket som att han senare återkom till Stockholm och blev styrman och upptagen som borgare enligt mantalslängder.


2022-07-18, 19:20
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
N: 22
Likaledes afskrifves de sjömannen Sven Rydberg i denna afgiften ålagda 2 Dlr smt emedan han enligt hökaren Erich Utters och skoflickaren Mats Ehrlings attest af d. 22 July 1745 intet på 2:ne år warit här i staden utan rest år 1743 til Ostindien.

2022-07-19, 13:12
Svar #2

Utloggad Henrik Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:22
    • Visa profil
Stort tack, Bertil! Då vet jag hur jag ska tyda det hela. Det var några ord jag inte kunde klura ut riktigt.
/Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna