ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herrskap och tjänstefolk  (läst 172 gånger)

2022-05-16, 10:38
läst 172 gånger

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Hej

Jag har en ana, Johanna Christina Dagsberg, som arbetade som piga och senare som hushållerska hos major (Överste) och riddare von Platen i Malmö i nästan 30 år. Jag tror att det är Ernst Emanuel von Platen som avses, anställd vid Malmö Garnisonförsamling (Mörnerska regementet)  Han dog 1834.

Johanna bor på många ställen i både St:Petri och Caroli fs under dessa år men i Hfl står hennes namn alltid under rubriken "Von Platens Tjenstefolk". Ska man tolka det som om von Platens bodde på alla dessa tomt/gårdsnr (ett 10-tal med början åren 1818-1849) eller att det var Johanna som flyttade runt? Jag har inte lyckats hitta var Ernst von Platen bodde i Malmö. Uppgifterna i Mantalslängden för garnisonförsamlingen ger heller inga upplysningar.

Efter hans bortgång fortsätter Johanna arbeta som hushållerska hos hans änka Maria Margareta von Paten. född Krook. Då är tomt/gårdsnr Östergatan 117. i Hfl står hon dels direkt i raden under änkan samt en gång till längre ner på samma sida som "Överstinnan von Platens tjenstefolk".

Så mina frågor är egentligen om det var brukligt att tjänstefolket bodde hemma hos herrskapet och hur man ska få reda på var von Platens bodde i Malmö? De finns inte med i Hfl för S:t Petri fs, men förmodligen i garnisonens men där finns ju inga bostadsadresser. Varken han eller änkan finns med i Arkiv Digital. Har även varit i kontakt med von Platens släktförening-

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna