ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöberg, Nils lämnade Småland som sextonåring och hördes aldrig av.  (läst 666 gånger)

2022-05-10, 21:30
läst 666 gånger

Utloggad Britt-Marie Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:15
    • Visa profil
Nils Germund Ingemar Sjöberg född 18970203 lämnade Virestad 1913, 16 år gammal och hörde aldrig av sig enligt släktingar. Han var min farfars bror.
Hittar att han kommit till Halifax, hamnen St John och han tar sig vidare till Swift Current i Saskatechewan 1915.
Därifrån har det skickats en bild på Nils, så kanske han hörde av sig trots allt.
1915 tar han sig över gränsen till Amerika vid Sweet Gross Montana.
1918 hittar jag dokument som visar att han bor i Anaconda, Deer County, Montana.
1920 års Census bor han i Tacoma Ward 3 District 0286, Pierce County, Washington.

1930 års census hittar jag inte tillgång till.
1940 års census finns han inte.

Nils Sjöberg använder olika namn vilket verkar förklarligt, Seaberg, Sjoberg men alltid NELS.

Finns det någon därute som kan hjälpa mig vidare blir jag ytterst tacksam.

Britt-Marie

2022-07-21, 12:16
Svar #1

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:13
    • Visa profil
=sjöberg=
Hey Britt-Marie,
Om du redan vet ungefär var personen bodde, kan du zta en titt på

findagrave.com

Dett skulle vara en möjlighet.

Kyrkog"rdsregistren i USA är nästan desamma som in Sverige
 
-- Jag kan också titta på min egen, men jag skulle ha vetat vilka länkar det finns ??
sjöberg + oo  ??
hans

2022-07-21, 13:13
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:15
    • Visa profil
Hej Hans
jag tolkar ditt inlägg som att du skulle kunna hjälpa mig om du får lite uppgifter?

Jag letar efter min farfars bror som 1913, 16 år gammal, gav sig av till Amerika och aldrig hörde av sig.
Brodern hette Nils Ingemar Germund Sjöberg f 1897 02 03. Han kommer från en liten ort utanför Älmhult
och lämnade sju syskon och en fader .

Jag hittar hans resa som gick till Kanada, hittar att han fotograferat sig i Swift Current, hittar att han kommit till Anaconda i Montana. 1919 skriver han under Declaration of intense. I Census 1920 befinner han sig i Tacoma Pierce county, Washington. En plats med tiotusen svenskar vid den tiden. Har haft kontakt med Tacoma Library som dessvärre inte kunde hitta mer uppgifter än de jag redan hade.

Hittar inte honom i Census 30, 40 eller 50 men om han fortsätter att ändra efternamn, Sjoberg till Seaberg har han använt redan, blir det ju inte lättare. Han kallar sig också Nels i alla dokument.

Jag tänker att han kanske ville ta sig till varmare ställen som Kalifornien efter tuffa år i Kanada. Nils fick säkert ta tunga arbeten dit han kom och kanske reste han ensam. Vem skulle ordna en gravplats åt honom?

Hälsar
Britt-Marie

2022-07-21, 15:00
Svar #3

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:13
    • Visa profil
hej Britt-Marie,
1) vet du avgången för din farfrar brors, är det från Malmö-Køpenhavn-Göteborg eller från Chrsitiania-Oslo ?
2) för inrese till USA finns listor frånimmigrationsmyndigheterna.
3) för inresa till Canada finns det också förteckingar från invandringsmyndigheterna
4)för gränspassage mellan USA-Canada eller vice versa finns det också protokoll för gränspassage
hans

2022-07-21, 18:23
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Inget definitivt svar tyvärr. Behövs mer grävande för att se om det ändå kan stämma det här. Men jag tänkte att jag nämner det ändå och så kanske du/andra hjälpa till att antingen avfärda honom eller bekräfta....

Jag har kikat på din Nils lite då och då men inte hittat mer än vad du redan funnit. Dvs, inget efter 1920, om nu det är "rätt" Nils i Washington.

I alla fall, jag gjorde en bredare sökning och fastnade för den här mannen från U.S Social Security Applications and Claims index (ancestry):
Name:   Nels Seabord
Gender:   Male
Race:   White
Birth Date:   3 Feb 1897
Birth Place:   Elmont, Sweden
Father:   
John Seabord
Mother:   
Annie Hanson
SSN:   530093682
Notes:   Jan 1937: Name listed as NELS SEABORD

Man kan diskutera mycket det som listas här. Namnet Seabord, moderns namn Annie Hanson samt Elmont...kan det tex vara Älmhult eller någon annanstans? Födelsedatum stämmer med "din" Nils.

Hans mor dog när han var liten men jag har ingen rimlig förklaring till Annie Hanson. Detta är alltså information som han angett själv i sin ansökan om social security. Det stämmer inte heller med den kvinna som hans far gifte om sig med.

SSN prefix 530 betyder Nevada...(?).

Jag hittar inte mycket på en Nels Seabord mer än nedan. Möjligtvis denne man 1930 (miner till yrket och immigrerat 1912...):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XC3P-T27

Från California Death Index:
Name:   N Seabord
Birth Year:   abt 1896
Death Date:   27 Oct 1939
Age at Death:   43
Death Place:   San Joaquin, California, USA

Här är en länk till denne mans death record:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:85DZ-LVMM

Kikar man på bilden så finns det inte så mycket info alls. Det var en man som föll i Stockton Channel och dog. Olycka enligt detta. Ingen adress listad och född ca 1896.

En sökning bland tidningsartiklar och jag hittar en från Stockton Evening and Sunday Record den 30/10 1939. Det står att en man "tentatively identified as" N Seabord och ca 45 år gammal hittades i Stockton Channel, 45 West Weber Avenue tidigt på morgonen föregående dag. En B Lundy (nightwatch) hörde ett "splash" och kikade ut genom ett fönster. Han såg en man som kämpade. Lundy kunde dock inte få tag i ett rep innan mannen försvann. Man hittade kroppen senare. På honom fanns "credit tags" från en resturang som var signerade N. Seabord.

Tragisk historia i vilket fall som helst.

Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna gå vidare och hitta mer information. Jag har för många år sedan beställt en kopia på en av mina emigrerade släktingars social security application. Det gick då mot en avgift och Kalifornien. Vet inte hur det funkar idag. Men den information som var listad där var födelsedatum och födelseplats, föräldrars namn, arbetsgivare och adress. Kan möjligtvis ge något kanske. Eller så är det bara den info som jag listade ovan som ancestry redan hämtat.

Ok, vad tror du/ni?

2022-07-22, 11:28
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:15
    • Visa profil
Hej Kristina, jag skrev ett svar redan igår men lyckades trycka bort det.
Jag tror på de här uppgifterna och blev alldeles upprymd när jag läste vad du hittat. Det förefaller mig så att man inte direkt kan utgå från att alla uppgifter som hittas är exakt rätt. Ett årtal kan bli fel och ett namn får en annan stavning.
Redan när jag fann hans utresedokument från Malmö där han uppger/skriver att han heter Nils I G Johanna Sjöberg. Varför skriver han sin fostermors namn i dokumentet tänkte jag, och fick då en liten tanke om att han kanske hade ett intellektuellt handikapp.
 
Namnet Elmont finns i andra dokument och han var från Älmhult, det tycker jag låter lika i alla fall.
Hans pappa hette Johan, det blir John på amerikanska. Hans äldsta syster hette Annie och hans fostermor Hanna
och det kan ha blivit en kontaminasammanblandning som vi säger här i Småland. Han blandar kanske ihop namn och förstår inte språket så bra. Han gör så gott han kan i kontakten med myndigheterna.
Han ändrar förnamnet till Nels, ibland skriver han Sjoberg,ibland Seaberg och detta gör det ju inte lättare att finna honom. Nu skrivs han Seabord och i 30 Census tycker jag det står Seaburg.

Ansökan om social service  application vet jag inte vad det betyder och Nevadaprefixet blir det frågetecken kring.

Att han är miner är högst troligt eftersom han i Anaconda troligtvis arbetade med kopparutvinning, verkade
vara det enda utkomsten man kunde få i den staden.

I Potlacht Mason byggdes ett stort kraftverksbygge 1920-1930 och det är inte osannolikt att man sökte många arbetare dit.

Att han sedan drog vidare till Kalifornien har jag velat tro sedan jag förstått att han kom till Tacoma.
Även i St Joaqin byggdes ett kraftverk och jag vill tolka det så att han helt enkelt omkom i en arbetsplatsolycka.
Igår skickade jag dina uppgifter till min syssling och hon tolkade det som att han var full och drattade i kanalen.

Så är det, att vi tolkar in så mycket och så olika,  vi kanske hamnar på snedspår och kan inte se alla möjligheter.

Jag tror på dina resultat och jag tror att Nils omkom i en arbetsolycka. Dödsbeviset blir det ultimata avslutet på mitt letande men kan det också finnas en gravsten?

Är så innerligt tacksam över att du lagt ner tid och tankemöda på min Nils. Har inte kunnat släppa taget om honom och nu när jag håller på att avsluta mitt projekt så tänkte jag, jag gör ett nytt försök med Rötter. Då finns du där till min stora hjälp. Jag skriver om hans sju syskon också men där har det varit lättare att få info och dessutom finns anhöriga som minns dem.

Du kanske undrar över något och då får du gärna höra av dig. Jag skickar en bild på honom om jag nu lyckas med det.

Tack
Britt-Marie Sjöberg
Växjö






2022-07-23, 11:57
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Om man kikar på det death record jag länkade så står det att N Seabord kremerades (County Crematory). Den begravningsfirman som anlitades var Deyoung Memorial Chapel i Stockton. Startade 1888...funderade på om de har sparat sina burial records. Kanske kan vara värt att skicka iväg en fråga? Liten chansning, är ju inte säkert att de har.
https://www.dignitymemorial.com/funeral-homes/stockton-ca/de-young-memorial-chapel/9808

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna