ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustru Kerstin i Bränna 2 och Vännäs 4  (läst 254 gånger)

2022-05-07, 21:48
läst 254 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Jag har för Överkalix förlitat mig en hel del på Christer Sundins eminenta databas. Det finns all anledning. Jag har inte hittat många fel där. En uppgift som jag dock sätter ett stort frågetecken för är hustru Kerstin i Bränna 2 och Vännäs 4 ca 1690. Att det är samma dam är av nedan angivna skäl inte möjligt. Men att jag kommit fram till att det är fel betyder inte att jag kommit fram till vad som är rätt. Jag tycker det verkar knepigt. Och det sätter lite frågetecken också för andras härkomst enligt nedan:
 
Fr.o.m. 1650 är Nils Larsson bonde i Bränna 2. Han gifter sig det året (24 Feb) med Kerstin. De får 1652 sonen Lars Nilsson. Nils Larsson dör cirka 1678 och därefter står hustru Kerstin för gården fram till 1688. Gården finns sedan med i mantalslängderna igen 1694 då Johan Larsson står för den. Han är inte (nära) släkt med Nils.
 
På Vännäs 4 är Anders Andersson gift med Kerstin bonde, men han är död 1685 då Lars Nilsson ger testamente efter sin föregångsman. Kerstin står dock för gården 1686-87. Långt tidigare, i Mars 1673 testamenterar Anders Andersson två tredjedelar av sin gård till Lars Nilsson. Han har sedan son och sonhustru i mantalslängderna. Det är troligt att det är Lars Nilsson och hans hustru Karin. Lars Nilsson är son till Nils Larsson och Kerstin på Bränna 2’ . Hur kommer han hit?
 
Att det är sonen till Nils och Kerstin på Bränna 2 som dyker upp på Vännäs 4 behöver man inte tveka om. Det framgår av en domboksnotis från Mars 1694: "Aldenstundh Lars Nilsson i Wännäs nu bewijsa?, sigh hafwa uthi sin sahl. faders, Nils Larssons hemman i Grelsbyn, att fordra 150. D:r Kmt: hwarföre pålades fierdingzman Johan Larsson, som bem:te hemman emottagit att häfda och besittia, förnöija honom samma penningar” .
 
Anders Anderssons hustru Kerstin dör 1699, begravd 16 April. Hon kallas då Anders Anderssons efterleverska. Att hon också är Lars Nilssons moder verkar framgå av klagomålen vid ”prostetinget” 1699. De är återgivna på detta forum, (Ulf H Larsson 15 Jun 2009): Lars Nilssons gamla Moder, Kersten; klagas änteligen på ProbsteTinget, huru han låter hänne svälta till döds. dåttren Ella, Lars Nilssons syster sammaledes. Johan Larsons moder, Anna, äfen så.Men när Lars Nilsson betalar testamente efter Anders Anderssons änka kallas hon hans ”förgångsmoder”.
 
Då kan man med fog anta att Anders Andersson gift sig med Nils Larssons änka Kerstin, och att det är till sin styvson Anders Andersson testamenterar del av gården? Rimligt iofs men likväl omöjligt.
 
Anders Andersson kan inte ha gift sig med Nils Larssons änka. Nils Larsson lever bevisligen 1676 då han ger testamente efter sin son Jöns, och står i mantalslängderna till 1678, alltså långt efter testamentsförordnandet till Lars förmån. Hans änka står för Bränna 2’ 1687, samtidigt som Anders Anderssons änka med samma namn står för Vännäs 4. Det är alltså två olika Kerstin.
 
Lars Nilsson är alltså inte son till Anders Andersson eller dennes hustru Kerstin. Ändå kallas han son i mantalslängderna. Hans mamma kan inte vara syster till någon av dem. Kerstin är knappast syster till Kerstin, och Anders Andersson och Nils Larssons hustru ger båda testamente efter sin mor, men vid olika tillfällen (1670 resp 1676). Det enda släktskap i det ledet jag inte kan utesluta är att Anders är gift med Nils Larssons syster. Men kanske var släktskapet mer avlägset?
 
Ovanstående utgår från den förhärskande teorin, dvs. att Nils Larsson är son till Lars Grelsson på Bränna och andra hans hustru Anna. Det är denna Anna som står för gården åren före Nils. Men Nils har inte avsatt några spår i roteringslängderna. Kanske var det istället Kerstin som kom från gården?
 
F.ö. tolkar jag anteckningen från 1699 på så sätt att ”han” som låter gamlingarna svälta är Johan Larsson. Det blir mer förnuftigt än att man lite allmänt klagar på lite olika folk som låter sina gamlingar svälta. Sannolikt har han ingått någon sorts sytningsavtal med Nils Larssons änka. Då blir sista raden förnuftig också, ung. ”förresten så svälter han sin egen morsa också”.
 
Sammanfattning:
Jag känner mig tämligen säker på att Lars Nilsson på Vännäs 4 verkligen är son till Nils Larsson och Kerstin på Bränna 2’.
Jag känner mig ännu mer säker på att Anders Anderssons ”efterleverska” inte är hans mor.
Jag är osäker på om Nils Larsson verkligen är son till Lars Grelsson.
Jag har ingen aning om varför Lars hamnar på Vännäs 4.
 
Uppskattar varje bidrag eller försök till analys.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna