ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pål Jönssons hustru  (läst 308 gånger)

2022-04-18, 22:00
läst 308 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Pål Jönsson i Börjelslandet 1’ var gift före 1708 med Kerstin Nilsdotter från Börjelslandet 5’, dtr till Nils Nilsson o Brita Hansdotter. Kerstin var född 1668 enligt dödboken och dog 31 Aug 1732. Det har antagits av seriösa släktforskare (t.ex. i Henning Larssons släktbok) att hon också var mor till hans barn. Men var hon det?
 
Pål Jönsson hade enligt Henning två kända barn. A) Karin född 1692 enligt dödboken – död i Björsbyn 24 Jan 1760 (inte 5 Jan 1764, Henning har råkat ge henne Jöns dödsdag). Hon var gift med Per Henriksson. B) Hennings (och min) ana Jöns Pålsson född 1694 enlig dödboken och död i Börjelslandet 5 Jan 1764. Det ska ha funnits ett tredje barn också, men det har jag ingen koll på.
 
Några föräldrar har Karin och Jöns inte fått i dödboken. Per 1760 hade prästen slutat skriva in dem.
 
Vad är då problemet? Jo, en bouppteckning jag inte ens läst. Men lite uppgifter har jag.
 
Den 26 Mars 1707 hålls bouppteckning efter Christoffer Carlsson i Avan 10’ och/eller hans hustru Dordi Andersdotter. Makarnas sju barn nämns, och det framgår att sex av dem lever, bara dottern Malin har dött. Utöver barnen nämns Pål Jönsson i Börjelslandet ”på mina barns vägnar”. Av detta följer rimligen att Pål Jönsson har minst två barn (”mina”, plural) som lever 1707, med Malin Christoffersdotter.
 
I HfL AI/2c s 50 har Pål Jönsson hustru Kerstin, barnen Jöns, Karin och (Anders?). Pål Jönsson betalar brudvinningspengar i December 1690.
 
För att Kerstin ska bli mor till barnen måste det vara hon som gifter sig 1690. Då ska Malin redan ha dött efter att ha fött två barn. De barnen ska sedan ha försvunnit mellan Mars 1707 och HfL 1708. Är det inte rimligare att anta att Malin är barnens mor?

2022-04-19, 17:40
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:42
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi

En mycket bra observation! Det framgår tydligt av bouppteckningen att Malin Kristofferdotters barn har Pål Jönsson som far: …men dottern Malins barn gaf han 14 C emedan de äro moderlösa, och gaf dem fadern Påhl Jönsson i händer… (Luleå tingslags häradsrätt (BD) FII:7 (1691-1709) Bild 239 / sid 78).


Det stämmer även med mantalslängderna. I mantalslängden 1690 saknar Pål Jönsson i Börjelslandet hustru och Kristoffer Karlsson i Avan har 2 döttrar. I mantalslängden 1692 har Pål Jönsson hustru, medan Kristoffer Karlsson endast har en dotter. Pål Jönsson har hustru fram till 1695. Han saknar hustru 1696-1697, men enligt mantalslängden 1698 har han hustru igen. Han har då troligen gift sig med Kerstin Nilsdotter.


Pål Jönssons andra hustru Kerstin Nilsdotter avled 1743 2/8 i Börjelslandet och var enligt dödsnotisen dotter till Nils Larsson och Karin. Hon begravdes 1743 7/8. Samma dag betalade Jöns Pålsson i Börjelslandet testamente och bårkläde (Nederluleå (BD) LIb:4 (1726-1760) sid 394). Den Kerstin Nilsdotter som dog 1732 31/8 var hustru till Mårten Jönsson i Börjelslandet 2.


Om åldersuppgiften, 97 år, i dödsnotisen 1743 2/8 för Kerstin Nilsdotter inte är väldigt överdriven var hon för gammal för att få barn 1698. Det är i och för sig vanligt att åldersuppgifterna är alldeles för höga.


Varken Pål Jönssons dotter Karin eller son Jöns kallar någon av sina döttrar för Kerstin, men inte heller namnet Malin används av Karin och först på fjärde dottern av Jöns.


Sammantaget tycker jag att det inte råder något tvivel om att Pål Jönssons barn Karin (född omkring 1691) och Jöns (född omkring 1694) hade Malin Kristoffersdotter som mor.

Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2022-04-20, 14:32
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Kanon att du kunde bekräfta min misstanke. Stort tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna