ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äspinge  (läst 4364 gånger)

2011-12-11, 15:17
läst 4364 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1341
  • Senast inloggad: 2024-05-31, 20:36
    • Visa profil
Var låg en plats som vid sekelskiftet 1900 hade postadress Attarp Espinge?
Jag lyckas inte få någon träff med Google och hoppas på svar från folk med lokalkännedom.
 
Hälsningar
Håkan Bergström

2011-12-11, 22:54
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5066
  • Senast inloggad: 2024-06-19, 21:43
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Jag kikade lite i Skånsk ortnamnsdatabas, och i själva Äspinge socken finns bara två platser som kan härledas till Attarp, nämligen Attarpabacken (en åker på ägorna till gården nr 1 Kyle, norr om Kylevägen, om vilken det noteras Namnet troligen emedan någon från Attarp ägt backen) samt Attarpakroken (skogsmark på ägorna till gården Stavröd Nr 4, omedelbart intill Attarps gräns).  
 
Attarp nära Äspinge ska alltså finnas i en socken som gränsar till Äspinge, och i Frosta härad (det härad som Äspinge ligger i) finns det gårdar/byar vid namn Attarp i hela tre socknar, nämligen i Fulltofta, Högseröd och Skarhult. När jag kikade på en sockenkarta över Skåne kunde jag snabbt konstatera att den enda av dessa socknar som gränsar till Äspinge är Fulltofta, så jag skulle leta efter det aktuella Attarp i denna socken.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-15, 22:15
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1341
  • Senast inloggad: 2024-05-31, 20:36
    • Visa profil
Tack!
Jag antar att postadressen inte nödvändigtvis följer sockengränserna.
 
Håkan

2012-05-01, 09:50
Svar #3

Utloggad Berit Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-05-01, 09:50
    • Visa profil
Jag söker information om Trued Frostenssson. Han skall vara född 1750 i
Gammalstorp.Föräldrarna heter troligen Frosten och Karna. Mvh Berit

2012-07-10, 18:50
Svar #4

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:34
    • Visa profil
Hej! Har jag uppfattat det korrekt att inga husförhör finns före 1819 i Östra Äspinge?
Har hittat en av mina anor där Elna Nilsdotter född 30/7 1804 i Sasserup med föräldrarna Ryttaren Nils Kylberg och Hanna Isaksdotter  
Äspinge CI:3 (1780-1859) Bild 99 / sid 91
betyder det att det är stopp här för mig i denna gren?  
Mvh Jeanette Sahlholm

2012-07-10, 21:56
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15428
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:18
    • Visa profil
Hej Jeanette.
 
Husförhörslängder verkar inte finnas  men det är inget ovanligt för Skånes del.  
Det är sällan man hittar skånska husförhörslängder äldre än 1810-talet.
Men  stopp är det inte.
Har du följt Nils och Hanna  bakåt och framåt  bland födda-vigda-döda? Kollat faddrar?  
Isak är ett förhållandevis ovanligt namn.
Finns någon Hanna född ca 1765-1770 med pappa Isak?
 Nils och Hanna vigdes i Äspinge 1791.Enligt notisen kom Hanna  från Benarp.  
Bland bouppteckningarna från  Frosta härad finns en Isak Eriksson, död i Benarp 1796.  
Arvtagare var Pål Jönsson och Nils Kyhlberg.  
Isak bör vara Hannas far.
Nils Kyhlberg var ryttare vid  Östra Sallerups kompani av Skånska Dragonregementet.  
Enl rullan var han född ca 1766, antogs 1790 och fick avsked 1812 på grund av svag hälsa.
Mantalslängder är ytterligare en källa.  
Lycka till!
 
MVH
Eva Dalin

2012-07-11, 19:39
Svar #6

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:34
    • Visa profil
Stort tack Eva.
 
Angående Isak. Var det så att männen ärvde fruns föräldrar?
 
Varför jag undrar är för att det finns en till Isak som är med vid Nils och Hannas dotters dop som jag skrivit källan till ovan. En Isak Mårtensson i Benarp tror jag det står. Jag tänkte igår att det kanske var Hannas far, men om de ärver denna Isak Eriksson som fanns i bouppteckningarna är det kanske troligare att han är hennes far?
 
Varför är det vanligt att det inte finns husförhör tidigare i Skåne? började de senare där eller har de flesta kyrkor brunnit eller var det bara så att de inte accepterade förrän då att de hörde till Sverige ;) ?
 
Jag hittar en Nils född 1766 Äspinge CI:2 (1752-1779) Bild 93 / sid 90, barn C11 men jag kan inte riktigt tyda namnen på föräldrar och faddrar. Men Kanske är det Min Nils (?)
 
(Meddelandet ändrat av Leia 2012-07-11 19:53)

2012-07-12, 11:00
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15428
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:18
    • Visa profil
Hej Jeanette.
 
 Mannen var ju fruns förmyndare. I bouppteckningar brukar arvingarna räknas upp i ingressen,  denna uppteckning är ganska summarisk, men jag förställer mig att  männen var närvarande och förde sina respektive hustrurs talan.
Jag hade också Isak Mårtensson i Benarp som möjlig far till Hanna - tills jag läst hans bouppteckning. Isak M dog  1809 och enda arvinge var sonen Mårten.
Den Pål Jönsson som  nämns tillsammans med Nils Kyhlberg i bouppteckningen efter Isak Eriksson var gift med Anna Isaksdotter. (f 1758 i Äspinge. Se t ex födelseboken 1791 sid 44.)
 
I mantalslängden 1796 finns Isak Erikson   under Benarp nr 1.

 
 
Den Nils du hittat född 1766 har föräldrar Åke Jönsson och Sissa Mårtensdotter.  
 
 
Husförhörslängderna i Skåne fördes  först årsvis och den gamla längden kastades när en ny gjorts upp. Längderna användes av prästen för att hålla reda på om sockenborna  kom till förhören och för att notera deras  kristendomskunskaper. När året var slut var uppgifterna inte längre aktuella. Inte förrän en bit in på 1800-talet när man behövde mer noggranna uppgifter för att kunna kontrollera   mantalslängderna  började man fylla i födelseår och födelseort och spara böckerna.
 
MVH
Eva Dalin

2012-07-12, 12:29
Svar #8

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:34
    • Visa profil
Tack Eva! Då vet jag lite mer.
Vill även säga att du och flera med dig är helt suveräna att ha att fråga här inne när man inte har sysslat med detta så länge  Tack!

2012-07-18, 11:52
Svar #9

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Med tanke på att Isak är ovanligt namn så vill jag bara berätta att jag har lite Isak i mitt träd som kommer från Östra Sallerup.
Isak Tufvesson f. 24 okt 1753, Östra Sallerup är den förste Isak hos mig än så länge.
Gift med Hanna Olsdotter f. 27 mar 1755 även hon i Östra Sallerup.
Kanske vi har någon släktrelation! :-)
 
Mvh
/Lars-Göran

2012-07-19, 11:23
Svar #10

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:34
    • Visa profil
Hej Lars-göran!
Det måste vi titta närmare på. Jag har precis börjat med min Skånesläkt som jag har på min farmors sida. Jag skrev ned dina anor här hemma så får vi se om jag också hamnar där  
Att min man har släkt i Östra Sallerup vet jag dock säkert. Jag ska titta i båda våra träd framöver för nu ska jag äntligen gå på semester  
Mvh Jeanette

2012-07-19, 11:30
Svar #11

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Jeanette, om du vill veta mer om mitt träd så är det bara att fråga. Och vill du ha hjälp så har jag tillgång till Arkiv Digital och Svar. Står gärna till tjänst! Ha en underbar semester! /Lars-Göran

2013-12-26, 22:14
Svar #12

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:20
    • Visa profil
Hej!
Jag söker en disponent J Molin och hans hustru Hilda från Satserup, som båda var faddrar vid dopet av Elsa Maria, född 1912-03-12 i Malmö/St Johannes församling. Elsas föräldrars namn uppges inte. Elsa Maria kom att använda efternamnet Molin och i släkten lever historien om Molin. Uppgiften finns i St Johannes församling, C1:4 (1912-1913) bild 270 sid 23.
Mycket tacksam all hjälp.
 
Barbro Eriksson

2013-12-26, 22:59
Svar #13

Utloggad Staffan Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2017-04-17, 16:11
    • Visa profil
I Satserup i Äspinge församling finns en disponent Johan August Molin, en Hilda och ett barn, Elsa Maria.  
Äspinge AIIa:2 (1910-1929) Bild 1840 / sid 175 (AID: v110384.b1840.s175, NAD: SE/LLA/13501)
Hälsningar Staffan

2013-12-26, 23:10
Svar #14

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:20
    • Visa profil
Hej Staffan!
 
Ett stort och varmt tack!
 
God fortsättning önskar jag Dig.
Barbro

2014-01-29, 15:32
Svar #15

kennet rasmusson

2 st Bengt Jönsson?
Hej alla, jag söker födelsenotis för JÖNS BENGTSSON
född 1737 i Äspinge.
I AD C1:1 sid 384 OCH 385 föds en sådan i december.
Fadern i bägge fallen heter Bengt Jönsson men modern  
Hanna Jönsdotter ELLER Boel Johnsdotter.
Verkar som om prästen avbrutit och utelämnat faddrar på sid 384 för att återkomma  
senare på sid 385.
Kan det vara ett fel av prästen eller vilken ska jag satsa på?
Kennet

2014-01-29, 18:49
Svar #16

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15428
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:18
    • Visa profil
Hej Kennet.
 
Notiserna gäller två olika barn.
 
Sidan 384:  
D (utelämnat) dec föddes Jöns Bengtsson  
i Benarp av äkta föräldrar
och kristnades Dom 4 advent.
Föräldrar Bengt Jönsson, Hanna Jönsdotter
Sidan 385:
D 26 dec föddes Jöns Bengtsson
i Espinge av äkta föräldrar
och kristnades nyårsdag 1738.
Föräldrar Bengt Jönsson, Boel Johnsdotter
 
MVH
Eva Dalin

2014-02-04, 10:22
Svar #17

kennet rasmusson

Hej alla,
jag letar efter en födelseplats och datum för:
Bengta Nilsdotter, död 1770 i Äspinge (AD C1:2 sid 105)
Hon blev mor  i Äspinge till Åke 1766 (AD C1:2 sid 89)
och till Pehr, samma plats,      1769 (AD C:1:2 sid 103)
 
Men var föddes hon och/eller gifte sig?
Klurar nån ut detta vore jag jätteglad.
Kennet

2014-02-04, 12:03
Svar #18

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15428
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:18
    • Visa profil
Hej Kennet.
 
Kolla vigda i Svensköp 1 maj 1757.  
Svensköp CI:2 (1737-1775) Bild 88 / sid 173
 
MVH
Eva Dalin

2014-03-03, 09:23
Svar #19

kennet rasmusson

Anders Bengtsson????
Hej jag har i mina forskningar hittat en man med ovanstående namn.
 
Han står nämnd i sin faders Bengt Jönssons bouppteckning:Frosta FIIa3 s 118.
Det finns en i SVAR mantalslängd 1749, bild 380 Äspinge Benarp 6
som är ogift. År 1742 sid 56 samma men år 1728 sid 268 finns fadern Bengt Jönsson på gården:
Han har bl.a syskonen Erik f.1712 C1:1 sid 200 och Anna  f.1721 sid 261.
Men var i hela fridens namn finns HANS födelsenotis?

2014-03-03, 11:34
Svar #20

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15428
  • Senast inloggad: 2024-06-23, 22:18
    • Visa profil
Hej Kennet.
 
I bouppteckningen står att Erik  var son i andra giftet
vilket inte ska tolkas som äktenskap nummer två utan ett annat, dvs det förra.
Bengt Jönsson vigdes 17190119 med Hanna Jönsdotter från Månsköp.
Med henne hade han bl a barnen Karna 17200319, Anna 17210210, Karna 17220120  
och Anders 17230326. Äspinge CI:1 (1655-1751) Bild 286 / sid 281a
 
MVH
Eva Dalin

2014-05-11, 06:51
Svar #21

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 16:15
    • Visa profil
Hej  
 
eftersom jag är synskadad har jag svårt att själv söka i arkiven och skulle gärna vilja få hjälp med följande.
Rut Ingeborg gift Persson
Född 1908-05-28 i Äspinge, Malmöhus
Död 1986-06-26 i Osby
 
frågor
1. vilka var hennes föräldrar?
2. när föddes och avled de?
 
   vänlig hälsning Göran

2014-05-11, 09:19
Svar #22

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Hej!
 
Källor:
Vä kyrkoarkiv: Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13464/C I/4 (1827-1858) (Jöns Mårtensson
Äspinge: Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/1530
Sveriges dödbok 5 1901-2009
Rut Ingeborg gift Persson  
Född 1908-05-28 i Äspinge, Malmöhus  
Död 1986-06-26 i Osby
 
Fadern:
18580323
 
Persson Mårtensson, Jöns
 
Nöbb 12
 
Död 15/8 1940.
 
Kyrkobokförd i Vä (Kristianstads län, Skåne).
 
Född 23/3 1858 i Vä (Kristianstads län, Skåne).
 
Änkling (1/12 1938).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Vä-Skepparslöv, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne)
 
Födelseförsamling i källan:
Vä (Kristianstads län)
 
Källor:
DB, FB
Ruts mor:
18731230
 
Mårtensson f. Johansson, Anna
 
Nöbb 12
 
Död 1/12 1938.
 
Kyrkobokförd i Vä (Kristianstads län, Skåne).
 
Född 30/12 1873 i Äsphult (Kristianstads län, Skåne).
 
Gift kvinna (30/12 1904).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Vä-Skepparslöv, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne)
 
Födelseförsamling i källan:
Äsphult (Kristianstads län)
 
Källor:
DB, FB
Jöns föräldrar:
18580323 Mårtensson, Jöns, född i Vä ,död 19400815 i Vä (Nöbbele 12)
Gift 19041230 med
modern
18731230 Johansson, Anna, född i Äsphult (Kristianstads län), död 19381201 i Vä (Nöbbele 12).
Hennes föräldrar:
18481205 Johansson, Johan August född i Hinneryd  och  18500815 Persdotter, Ingar (sid 41/42 i Äsphult AI:10), död 18740104 på Ekeryd, Hinneryd (Äsphult FI:1 sid 25). Mannen står som omgift i 1880 års befolkningsregister med Anna Lena Nilsdotter född 18560628 i Hinneryd.
 
 
Mvh
Lasse

2014-05-11, 09:35
Svar #23

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Hej igen!
Jag kan tillägga att på DISBYT finns många flera uppgifter beträffande Jöns Mårtensson född 1858.
Mvh
Lars Unger

2014-05-31, 09:27
Svar #24

kennet rasmusson

PERNILLA SOM GICK UPP I RÖK... i Ä S P I N G E
 HEJ ALLA,,Söker en Pernilla Tykesdotter som :
AD C1:1 s.111  introducerades som Knuts brud i Satserup 2 år 1700 24/3
   C1:1 s.116  blev mor 1701 7/1   Tören?
   C1:1 s.126  samma    1702 5/2   Mätta?
   C1:1 s.130  samma    1703 27/12 Truen?
   C1:1 s.152  samma    1706 8/2   Nils?}}
   C1:1 s.253 blev änka eftersom Knut Nilsson dör 1720
I SVAR finns hon som hustru 1711 ÄSPINGE Satserup 3  sid 322 men inte 1721 sid 283
då har svärsonen Mårten Persson  (gift med Tören Knutsdotter) tagit över.

2014-06-08, 13:56
Svar #25

kennet rasmusson

Hej, jag söker födelse och gifte för Kerstina Johansdotter som dog i Äspinge 1806, AD C1:3 sid 97.
Hon var 2:a kvinnan i Nils Åkessons liv på Satserup 1 som blev änkling 1770.
Hon födde barn;1772-Bengta,1773-Ola,1776-Bengta,1778-Sven,1780-Else,1784-Karna, 1790-Jöns.
M E N   V A R   K O M    H O N     I F R Å N ??  
 
Kennet

2014-06-08, 19:25
Svar #26

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej Kennet!
 
Vigseln skedde i Linderöd enl AD:S vigselregister och i Linderöd 1770 10/6 lystes f g för rusthållaren Enlingen Nils Åkesson af Sassarp och pigan Kerstina Johansdotter af Tågarp. Copierade 1 juli.
 
I 1769 års mantalslängd finner jag i Toarp Johan Offasson, H och dotter Kjerstina.
 
I Gärs bouppteckningsregister finner jag en bouppteckning efter Johan Sassarsson Gärds härad FIIa:19 1774 sid 53. Han efterlämnade en dotter Kierstina gift med åboen Nils Åkesson i Sassarp.
 
Jag hoppas att du kan komma vidare med hjälp av dessa uppgifter.
 
Mvh Bengt Nordahl

2014-06-10, 21:23
Svar #27

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej igen Kennet!
Uppgifterna som jag gav dig var hastigt nertecknade, och jag finner att de kanske kan vara lite missvisande. Om du tittat i bouppteckningen Gärds FIIa:19 upptäckte du, att efterlevande änkan Hanna Tufvasdotter inte var barnens mor. De copulerades 9/6 1772 i Äsphult så äktenskapet blev synnerligen kort, och Johan Offesson i Tågarp i Linderöd var änkling efter att den första hustrun avlidit 3/10 1771. I dödsnotisen (Linderös CI:1 Bild 25/sid 1) kallas hustrun Maria, men i bouppteckningsregistret står det Marna Olasdotter h. t. Jepe (fel) Offesson och i bouppteckningen FIIa:16 s 44 kallas den äldsta dottern felaktigt Kierstina Offes dotter gm rusthållaren Nils Åkesson. Linderöds kyrkoböcker börjar först 1755, men det går likväl att konstatera, att Kierstina Johansdotter var dt Johan Sassarsson och Maria Olasdotter och född i Lindersöd.
 
I den äldsta tillgängliga mantalslängden från 1742 upptas på Tågarp 4 Johan Offesson och mod Karna. I nästa från 1744 är han gift och i 1745 års ktl (katekismilängd) upptas på Tågarp 4 ibm Johan Offesson, hust Maria.  Johans far hette troligen Offe Ohlsson, som i 1749 års ktl står som inh med hust Karna, och 1721 upptas Offe Olufson, H Karna. Offe var troligen st Oluf Offesson som 1697 upptas 42 år på troligen samma gård i Tågarp.
 
Det verkar som om Kierstina Johansdotter har sina anor långt tillbaka i Tågarp i Linderöds sn.
 
Mvh Bengt.

2014-06-13, 14:49
Svar #28

kennet rasmusson

Tack Bengt,nu börjar det klarna lite.
Kan det till och med kanske vara så att denne  
Offe Olufssons far hette Oluf Ebbesson.
Det figurerar några Ebbe i Tågarp Linderöd genom 16-1700 talet och enligt SVAR
mantalslängd fån 1659, bild 33 så bodde en Offe Ebbesson mh Bolla i Tågarp.
Kennet

2014-06-13, 21:50
Svar #29

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej Kennet!
Roligt att det klarnar trots att jag felaktigt kallade Kierstina Johansdotters far Johan Sassarsson.
 
Jag ser att det förekommer både Offe Ebbesson i Tågarp och Oluf Ebbesson i Linderöd, vilka enligt bouppteckningen efter Offe Ebbesson (död 1731?) tycks vara bröder. (Gärds härad FIIa:1 sid 10). 1696 finns (bröderna?) Ebbe Offesson 59 år på Tågarp 3 och Oluf Offesson 48 år på Tågarp 4. Jag håller nog mest på att den sistnämnde är far till Offe Olufsson, men det går nog inte att bevisa.
/Bengt

2014-06-14, 10:11
Svar #30

kennet rasmusson

Hej igen.
Bara för att fortsätta denna diskussion lite till så  
tror jag,- enl Kat:1 LINDERÖD och SVAR mantal 1659 sid 33, att anfadern kan vara
OFFE EBBESSON med hustru BOLLA (Tågarp)
De fick bl.a Ebbe f. c:a 1637 och Oluf f. c:a 1648.
Sålunda är Offe Olufsson f. 1682(min ana) och Offe Ebbesson (som du nämner död 1731)
kusiner.
Årtalsmässigt stämmer det i alla fall, så jag kör på det......
Framtida generationer får väl rätta mig.....
Kennet

2014-09-03, 23:04
Svar #31

Utloggad Moderator Skåne

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2014-11-15, 01:12
Svar #32

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Är det någon som känner till en familj Pålsson i Stavröd, Äspinge, Hörby?  
De bör ha bott där kanske på 1920-1940-talet, kanske tidigare. Det enda jag har är namnet Johanna Pålsson, och sonen Gustav som skickar ett vykort till henne på adressen ovan.
 
Såg inte förrän nu att Äspinge fanns med så jag lade detta tidigare under Hörby.

2017-07-19, 12:59
Svar #33

Utloggad Paul Ljungqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 11:32
    • Visa profil
Gammal tråd det här...


Jag äger det hus som Nils Kyhlberg (svar #5 och framåt)  bodde i, och är intresserad av husets historia.
Eventuellt är det flyttat från Södra Rörum på 1700-talet till Satserup där det nu finns.
Går det att få fram vem som hade huset innan Nils, och hur han förvärvade det?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna