ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rätt mor?  (läst 271 gånger)

2022-04-16, 14:31
läst 271 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej!


Skulle bli mycket tacksam för hjälp.
Jag är osäker på om jag hittat rätt moder till en person.
Personen är Elina Anna Månsdotter född 1580 i Skinnskatteberg och död 1651 i Skinnskatteberg.
Gift med Göran Hansson född 1575 i Skinnskatteberg och död 1623 i Skinnskatteberg.


Enligt många släktträd på Myheritage och Ancestry så är modern Brita Jönsson Durell född Nilsdotter Bonde född 1550 i Jönköping och död 1610 i Jönköping.


Har även hitta privata sidor där personer har släktträd bl.a:
https://www.xerxx.se/getperson.php?personID=I325911&tree=tredNr2
Dom privata hemsidorna har inte med Elina Anna i sina släktträd


I länken jag bifogar ser man att Brita har en dotter som heter Anna, som hon fick i sitt första äktenskap med Måns Jönsson (Durell?) Hon är född i Jönköping och inte i Skinnskatteberg. Hon var gift med Peter Gudmundsson född 1575 i Jönköping och död 1655 i Ljungarum.


Kanske den Elina Anna Månsdotter som är född i Skinnskatteberg egentligen är född i Jönköping?
Eller så har hon en annan moder? Då kanske det enda sättet att få fram vem modern och fadern är att söka i födelseboken gällande Skinnskatteberg? Då måste man besöka Riksarkivet då det inte verkar finnas digitalt från 1580?


Med vänlig hälsning


Per




2022-04-17, 13:28
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:12
    • Visa profil
Hej Per


Har kollat hos SVAR första föddeboken från år 1623.  Samma år i AD arkiv.


// Ulla:-)

2022-04-17, 13:42
Svar #2

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej Ulla!


Tack så mycket för svaret.
Jag får besöka riksarkivet någon dag.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna