ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenlappar i Färilatrakten  (läst 339 gånger)

2022-03-20, 11:44
läst 339 gånger

Utloggad Marie Hansson Peters

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-01, 13:18
    • Visa profil
Hej,
Jag har fått kännedom att en same från Härjedalen som befunnit sig runt Färila, ska vara far till en kvinna i min släkt.
Antagligen får jag nog aldrig veta, men jag vill inte ge upp innan jag försökt.
Tidsperioden är 1901-1902, vandringssägen från Härjedalen och ned mot Färila. Det fanns en boplats som heter ”Lappsnåret” där en samefamilj bodde med två söner. Vad de hette vet jag dock inte.
Har någon tips på vart jag kan söka? Då blir jag väldigt tacksam 😊
Mvh Marie

2022-03-20, 22:50
Svar #1

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
I ortnamnsregistret nämns platsen som en plats i Illsbo socken.
Följ länken i högra spalten: https://www4.isof.se/NAU/bilder/_s1xx001/516226a1.htm

2022-03-21, 06:16
Svar #2

Utloggad Marie Hansson Peters

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-01, 13:18
    • Visa profil
Hej 😊 tack för info, men för mig är det fel plats. Det kan hända att Ilsbo har en plats med samma namn, men det är inte den jag söker. Den fysiskt geografiska platsen jag söker, den vet jag vart den är. Den ligger inte så långt ifrån Föne flygbas i Färila. Jag ska besöka den så fort det blir bart, men lite smånervigt kommer det dock att bli, när skogen i området formligen ”kryllar” av björnar .
/Marie

2022-03-21, 06:27
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:18
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Lappsnåret i Färila finns ju också i Ortnamnsregistret, men det hjälper ju inte för att hitta familjen i kyrkböckerna ...
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna