ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Exhult: Gunne Tuvedsson f1719 och Bothild Tuvedsdotter f1723 - Ursprung?  (läst 268 gånger)

2022-03-15, 18:06
läst 268 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!

Jag hyser inte så stort hopp om att lösa den här frågan men jag är frustrerad så jag slänger ut den ifall någon har någon bättre ide än jag har.

Det gäller alltså paret som finns i hfl Markaryd AI:1 s18 Exhult i Markaryd (ca 1770-1774) AID:v19079.b18.s19
Gunne Tufwedsson född 1719-03-25, död 1770-06
H: Botild Tufvedsdot: född 1723-09-10
S: Nils född 1747-09-20
S: Jon född 1751-11-14 död 1772-02
D: Sissa född 1755-11-12
D: Gunnilla född 1762-03-08


Mitt problem här är att jag inte kan lista ut vem av Gunne och Bothild som har vilka föräldrar.

Om man följer dessa bakåt i mtl så kan man komma fram till att de varit i Exhult sedan omkring 1745 och innan dess varit i Vekaboda och gift sig före 1742 (då de finns i jordeboken) och tidigast 1740 (då dräng Gunne nämns i Vekaboda som troligen avser denna person).

Allt sammantaget kan man vara ganska säker på att den ena av dem är barn till Tuved Jönsson och Gunnel Nilsdotter i Exhult och den andra är barn till Tuved Svensson och Gunnel Jonsdotter i Vekaboda.

Men vem kommer varifrån?

Jag lutar tills vidare åt att Gunne är från Exhult och Bothild är från Vekaboda, men de indicier jag har är så svaga (namngivning på mer eller mindre avlägsna släktingar och dylikt) att jag inte skulle satsa någonting på det...

Alltså undrar jag om någon har något de kan komma på här som möjligen kan lösa den här frågan...

Hälsningar
Stefan Gelow

2022-08-20, 19:51
Svar #1

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Intresset är troligen svagt, men ifall någon ändå undrar vad svaret är på denna fråga verkar jag ha starkare indicier nu som styrker min första misstanke, att det är Gunne som kommer från Exhult och Bengta från Vekaboda.

Notera i småprotokoll dombok renoverade domboksprotokoll Sunnerbo 1753-11-05 Par 83Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:129 (1753) Bild 2360 / sid 231 (AID: v951063.b2360.s231)

Sammanfattande kan sägas att detta avser första uppbud där Gunne tar över sin del av Exhult av andra arvingar till denna gård. Paragrafen börjar som föjer (stavning ej bibehållen):

Till Tingsrätten inlevererades ett salubrev av d. 16 Januari 1753, vilket Botel Åhman och Nils Nilsson i Åmot Skattegård bevittnat, dy medelst Jöns och Erik Tuvedssöner, samt Lars Larsson med deras hustrurs samtycke till brodern och svågern Gunne (ser ut som "Gumme") Tuvedsson upplåtit och försålt sina fäder- och möderne andelar i skattehemmanet Exhult en fjärding förmedlatg till 3/16-delar...

Det viktiga i denna ovan är att de som sålt är Jöns Tuvedsson, Erik Tuvedsson och Lars Larsson (de förra kända söner till Tuved Jönsson och Gunnel Nilsdotter i Exhult, den senare gift med deras syster Kerstin Tuvedsdotter) och att de sålt till "brodern och svågern Gunne Tuvedsson"...


De renoverade domböckerna kan ha många felaktigheter, men vad som inte verkar sannolikt är att benämningen av Gunne som "broder" skulle dykt upp av misstag. Om det var Bothild Tuvedsdotter som vore från Exhult skulle alla tre (Jöns, Erik och Lars Larsson) vara Gunnes svågrar. Att de kallas "bröder och svågrar" verkar egentligen endast rimligen kunna tolkas som att Erik och Jöns är Gunnes bröder och Lars är hans svåger.

Det finns möjligen någon svaghet i detta resonemang som jag inte kommer på just nu, men jag upplever enda rimliga tolkningen är just att Gunne är från Exhult.

MvhStefan Gelow



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna