ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har prästen skrivit fel?  (läst 232 gånger)

2022-03-12, 11:53
läst 232 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

I födelsenotisen för Sven Sörensson så står det att modern är en Elsa Larsdotter (Västra Karaby CI:2 b.710 / s.65):

d: 3 Februarÿ föddes Ryttarens Sören Carbergs och dess hustru Elsa Larsdotters barn i Carleby. döptes samma dag och kallades Sven (överstruket Elna). Bars till dopet af Anders Larssons hustru Pernilla Pehrsdotter ibim: dopvittnen voro Lars Borcherson, Anders Larsson och Nils Pehrsson(?) ibem.

men det stämmer inte in med resterande info jag har om familjen.

Paret Sören och Karna (alltså inte Elsa) ska vara vigda i Västra Sallerups socken 1751 (Västra Sallerup (Eslöv) (M) CI:1 (1737-1804) Bild 960 / sid 89), därefter hittar jag dem i Stora Harrie där de får minst fyra barn (det första barnets namn kan jag dock ej tyda: Stora Harrie (M) CI:1 (1730-1787) Bild 740 / sid 69 längst ner på vänster sida), sista barnet föds där 1757. Därefter verkar det vara ett uppehåll i barnafödandet och paret dyker upp i Västra Karaby där en son föds 1762, där står dock inte något namn noterat för modern (Västra Karaby (M) CI:2 (1722-1804) Bild 660 / sid 60), därefter föds min ana Sven, där moderns namn då är fel. Efter honom föds parets sista bara Knut och där är moderns namn korrekt:

d: 30 Martÿ föddes Ryttaren Sören Carbergs och dess hustrus Karna
Svensdotters barn i Carlebÿ, döptes samma dag och kallades
Knut, blef efter några dagars xxx döds?

Jag hittar även Karnas bou och där står barnen med.

Jag tycker att det är rätt säkert att prästen skrivit fel i Svens födelsenotis men tänkte att jag hör vad expertisen här på forumet anser.

Tack på förhand

2022-03-12, 20:04
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:58
    • Visa profil
Jag är ingen expert och jag känner inte till just detta fall men det är ganska vanligt att prästen skriver fel. Om det stämmer med bouppteckning ("facit") så är det nog inte mycket att tveka på.

2022-03-12, 20:28
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Jag är ingen expert och jag känner inte till just detta fall men det är ganska vanligt att prästen skriver fel. Om det stämmer med bouppteckning ("facit") så är det nog inte mycket att tveka på.

Tack för svar :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna