ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallands läns landskontor (N) EIII:12 (1741) Bild: 2540 Sida: 497  (läst 235 gånger)

2022-03-11, 22:30
läst 235 gånger

Utloggad Jenny Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:15
    • Visa profil
    • Östraedsrötter
Hej!


Jag skulle behöva lite hjälp att tyda vad som står under Ekängen (högst upp på sidan 496). Där bor Sven Andersson med dotter Annika och son Ola. Det står något under Sven Andersson som jag inte kan tyda. Under sonen Ola står det att han är barnfödd i ? i Mårdaklev socken. Var är han född, ser ut att sluta på torp? Det står också något om familjen till höger som jag inte lyckats tyda.

2022-03-11, 23:36
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:04
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sidan 496:

Under Sven:
"har nu Larßes An
dehl under utbruk"


I högermarginalen:
"efter Frälßeä
garens upwiste
zedell dat d. 2...
Dec. 1740"


"S. Ola barnfödd i
boa Torp och Målaklefs Sn"


I högermarginalen:
"ymb. och späd"

Någon gård med namnet Boatorp hittar jag inte i Mårdaklevs socken, men däremot Boda. Så det kanske är ett torp under Boda som avses.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna