ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp och vilken Död- och Begravningsbok som döda 1934 i Lövsta (Hässelby/Stockholm eller Stockholm Järfälla  (läst 396 gånger)

2022-03-10, 17:46
läst 396 gånger

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
Vid denna tid som husförhörsboken omfattar tillhör Lövsta/Hässelby Järfälla (J-fälla är Uppland) , tidigare tillhörde Hässelby Församling Stockholm och gör det numera. Jag har valt att lägga ut denna fråga på Järfälla Husförhörsbokenhar Beteckningen Stockholm - Järfälla

Personerna som har koppling till mig är Otto Ferdinand Johansson med hustru Karin Persdotter Johansson, rad 4 och 5.

Jag behöver hjälp med att tyda vad som det står för yrke på Otto Ferdinand Johansson. Rad 4
Hustrun Karin var sjuk och intagen 1930 på Långbro och Ulleråker. Hon dog 1934 men vad står det i anmärkninskolumnen?
Det börjar med att hon varit intagen, vårdades på Ulleråker.... vad står det sedan?
Jag har letat efter död och begravningsböckerna i både Stockholm/Hässelby och Stockholm(Uppsala)/Järfälla men finner inte på dem. Någon som vet i vilken bok som Karins död bör vara redovisad förutom i Hfl?




2022-03-10, 18:58
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:18
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Otto Ferdinand är rorgängare[1].

Anteckningen om Karin är "Intagen på Ulleråker d 12/6 1930, utskriv. 1/11 31 icke fri fr symtom af sinnesjukdom".

Karins död finns i Järfällas dödbok (FI:4 s 14 -- inte filmad av Riksarkivet)[2], men är lättare att läsa i SCB-utdraget från Centrallasarettet i Stocksund[3], där hon dog (av cholelithiasis, gallsten, men har också myocarditis chron, kronisk myokardit). Där står att mannen är "renhållningsarbetare" -- kanske var han rorgängare på en sop-pråm/-båt?

--

[1] Järfälla (AB) AIIa:6 (1933-1940) Bild 850 / Sida 425 (AID: v253561.b850.s425, NAD: SE/SSA/1525)
[2] Järfälla (AB) FI:4 (1930-1943) Bild 220 / Sida 14 (AID: v253626.b220.s14, NAD: SE/SSA/1525)
[3] Statistiska centralbyrån (SCB) - Avdelningen för befolkningsstatistik 1:a avdelningen H1AA:2810 (1934) Bild 15890 (AID: v808355.b15890, NAD: SE/RA/42040101), Riksarkivet bildid: A0032649_01232
mvh /staffan -- BFiles

2022-03-10, 21:04
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vid denna tid som husförhörsboken omfattar tillhör Lövsta/Hässelby Järfälla (J-fälla är Uppland) , tidigare tillhörde Hässelby Församling Stockholm och gör det numera. Jag har valt att lägga ut denna fråga på Järfälla Husförhörsbokenhar Beteckningen Stockholm - Järfälla

Hässelby har egna kyrkoböcker sedan 1926, då Hässelby blev köping, men fortsatte att vara en del av Spånga församling. 1949 införlivades både Spånga landskommun och Hässelby köping med Stockholms stad, och Hässelby blev då ett kyrkobokföringsdistrikt inom Spånga församling. 1962 utbröts Hässelby till en egen församling.

Järfälla har aldrig hört till Stockholm.

Enligt vad som sägs här överfördes Lövsta från Järfälla till Hässelby/Stockholm 1975.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-11, 11:25
Svar #3

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Du ger svar oavsett vilken del av Sverige jag har frågor om Staffan :).
Min far kallades av kunder och kollegor för "en levande uppslagsbok" Det vill jag kalla dig också!
Ett hedersomnämnande.

Jörgen
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Hfl bokens namn är Stockholms Län, Järfälla församling, ortsnamn Lövsta (ej Hässelby).
Det finns mycket att säga om gränstrakterna mellan Järfälla Socken, Järfälla Landskommun, Järfälla kommun, Lövsta, Kyrkhamn och Riddersvik/Hässelby, Hässelby Köping. Det har sitt ursprung i olika ägor (och sedan stadsdelarna). Till detta för vi lägga de olika församlingarna inkl Spånga, Vällingby.
 Paret Johansson flyttade mellan flera adresser i Hässelby, ibland när den delen av nuvarande Hässelby hette Riddersvik, och Lövsta som då tillhörde Järfälla. Det är lätt att gå vilse bland namnen.
Vissa kyrkoböcker för Hässelby finns redan från 1904 (Församlingsböcker) enligt Riksarkivet, men det är väldigt varierande beroende på vad för kyrkobok det är. Dödsböcker börjar först 1926.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna