ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Påhl Spångman, f. 1705 i Hassela  (läst 180 gånger)

2022-03-10, 17:13
läst 180 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
I Hassela kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, F:1, 1775-1861, bild 25 i SVAR, noteras bland döda 1785, Påhl Spångman, Afskedad soldat och Torpare på Kiölsiö, född år 1705 i maji månad därstädes. Fadren Bonden Mats Larsson och Modren Karin Pålsdotter. År 1726 kom han i tjenst hos dåvarande Häradshövding Schai i Kovula där .. och gifte sig första gången 1730 med hustru Agneta Ersdotter, och blef…  Meningen slutar med ...7år. Jag kan inte tolka meningen. Kan någon? Var ligger Kovula där häradshövdingen är? Jag har hittat Koavula i Finland är det på rätt spår? Var gifter han sig med Agneta Eriksdotter?
Mvh
Gunnar

2022-03-10, 23:33
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Så här ungefär:
...blef ther sockensmed, men efter 5 års förtog(?) flytte till Torp i Medelpad med hustru och barn,och blef ther sockensmed i andre 7 år.
Orten tror jag ska vara Norala, alltså Norrala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna