ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Persson i Tomten  (läst 399 gånger)

2022-03-09, 19:10
läst 399 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som vet vad som blev av Bengt Persson och Catharina Larsdotter? Paret gifte sig i Tråvad 1/ 6 1757 och ortsangivelsen är Herregården. Vilket åtminstone borde ha varit brudens hemvist. Vid dottern Annicas födelse i Tråvad 30/ 10 1769 bor de på Tomten. Att läsa mantalslängderna via Riksarkivets digitala forskarsal, kompliceras av att Tråvad socken låg i två olika härader: Skånings resp. Laske. Bengt och Catharina synes senare ha flyttat från Tomten; frågan är bara varthän? De har inte lämnat någon bou efter sig i vare sig Skånings, Laske eller Barne häradsrätters arkiv. Dottern Annica verkar att ha varit bosatt i Tråvad hela livet; där hon dog 16/ 8 1838 (enl HFL).
M v h, C.C.L.

2022-03-10, 08:22
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5430
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:18
    • Visa profil
Har du följt dottern? Varifrån kom hon då hon gifte sig? Har du letat efter föräldrarna i db i Tråvad?


Jag har följt Annika/Anna Bengtsdr i hf  bakåt från hennes död 1838. AI:1 s 15 hf 1805-12 på Skogsbos ryttarboställe gift med Ryttaren Sven Sjögren som dog 1808.
Son Per f 1793 28/10 ser ut att vara första barnet. Ej hittat deras vb. Det vore till hjälp för att se om hon varit i annan socken.


Föräldrarna Bengt Persson o Catharina Larsdr barn: Lars 1759 10/10 i Per Håkansgl C:4 s 129, Bengt 1762 25/2 i Storg s 149 , Anders 1763 16/10 i Storgl s 159,
Kierstin 1766 26/3 Tomten s 181, Bengt 1768 20/3 Tomten s 199--död 1768 22/9 5 mån, Annika 1769 30/10 Tomten s 209 Alla i Tråvads fb.



2022-03-10, 11:45
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Margaretha! Annika Bengtsdotter gifte sig med Sven Sjögren i Tråvad 1792-10-07 (Larv C:4 sidan 431), och där uppges Skogsbo som hemvist. Då Skogsbo är namnet på en hel rote blir det ytterligt svårt, att veta något mera bestämt, annat än att Sjögren bodde på ryttarbostället därstädes vid vigseln. Antagligen rörde sig även Annika i närheten. Om folk flyttade mellan socknarna inom Larvs församling (Larv, Längjum. Tråvad och Södra Lundby) var det inget som noterades i flyttningslängderna, vilka avser hela pastoratet. Bengt Perssons och Catharina Larsdotters förstfödda, var dottern Elin, som föddes i Tråvad Per Håkansgården 5/ 10 1757. Jag har vare sig hittad någon tänkbar Bengt Persson eller Catharina Larsdotter i db för Larvs församling åren 1769-1820. Kan hända att någon änka Catharina eller änkeman Bengt - eller fattighjon -  passerat förbi när jag skummade igenom texten.
M v h, C.C.L.

2022-03-10, 21:01
Svar #3

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker det ser ut som i vigselnotisen att Sjögren kom från Sjötorp och inget var Annica kom ifrån. Detta var klurigt. Annica är ju ett vanligt namn. Har du hittat  mantalslängderna hur länge Bengt och Catharina bodde på Tomten? Tänk på att det finns Tomten både i Laske härad (idag också benämnd Tomterna) och i Skånings härad ( idag Stora Tomten, det fanns även ett Lilla Tomten).













Gerd Johansson
Tråvad

2022-03-13, 14:30
Svar #4

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Det synes som Bengt Persson bodde i det Tomten (Lilla Tomten) som låg i Laske härad. Det står efter Kållegården i mantalslängden. Han försvinner därifrån i mantal fr.o.m 1771. Sedan brukas det tydligen av Lars i Mellomgården. Det är svårt att avgöra om han flyttat vidare inom socknen; det finns ju åtminstone två Bengt till, men då de saknar patronymer blir det ytterligt svårt att avgöra något väsentligt. Problemet är snarare att jag inte lyckats hitta några tänkbara Bengt Persson eller Catharina Larsdotter i dödboken för Larvs församlingen. Du har rätt! Det synes verkligen stå Siöttorp i noteringen till Sven Sjögrens och Annika Bengtsdotters vigsel. Jag fäste inte något avseende vid kusen - slängen - som markerar o som ö. Däremot tror jag att det snarare syftade på Annika. Det finns nämligen en piga Annika i mantal för Sjötorp 1792 och 1793, men som saknas för 1794.
M v h, C.C.L.

2022-03-13, 19:07
Svar #5

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
Det kan nog vara så även om jag tyckte att ortsnamnet står mer i linje med med Sven än med Annika. Det kanske gäller för båda?


Att hitta Bengt och Catharina verkar ju bli svårt. Jag har själv varit med om problemet då efternamnet saknas. De har inte hittats som faddrar efteråt som kan ge tips?


Kul att du nämnde Kållegården. Jag bor i en av de fyra Kållegårdar som finns nu.


Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2022-03-25, 10:56
Svar #6

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Att kontrollera vilka barn Bengt Persson och Catharina Larsdotter var dopvittnen och faddrar till, har nu visat sig säga lika mycket (litet) som vilka var dito till parets egna barn, vad gäller att avgöra släktskapen. Hur som helst finns det tänkbara Bengt Perssöner och Catharina Larsdöttrar i Larvs församlings födelse-/ dopböcker. Min undrar avser mera vart paret tog vägen? Då jag inte hittat deras namn i dödboken. Kanske var Bengt hantverkare? Det fanns några sådana församlingen; b la en mjölnare med namnet Bengt, om jag minns rätt. Dessa refererades ofta med endast förnamnet.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna