ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klockaren Jöns Olofsson i Ternhult, Traryd ca 1682-1730 - Ursprung?  (läst 252 gånger)

2022-02-26, 16:05
läst 252 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!

Jag slänger ut en fråga och ser om någon vet mer.

Jag har sett uppgiften om att klockaren Jöns Olofsson, begravd 1730-09-20 i Traryd, boende i Ternhult, död 48 år gammal enligt db Traryd C:1 s140 AID:v30178.b146.s140 skulle vara son till Olof i Gräsholma. Det här verkar väl inte fullständigt omöjligt men jag vill se om någon har några indicier eller källor som styrker detta.

Jag har försökt koppla ihop vederbörande, men verkar till exempel på dopfaddrar, som om han inte riktigt tillhör samma sociala gemenskap som de någorlunda säkra barnen till Olof i Gräsholma (Jon Olofsson i Kylhult, Jon Olofsson i Södra Sånna i Markaryd, Kerstin Olofsdotter gift till Bråna/Alansköp och Lucia Olofsdotter gift till Övre Gällareböke i Markaryd). Det kan dock inte anses entydigt, så jag hoppas någon har något som kan säga mer om Jöns ursprung.
MvhStefan Gelow

2022-02-28, 15:16
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej


Min uppfattning är att Jöns (Joen, Jon) Olofsson vigdes 1705-10-22 med Ingierd Dahnsdotter, båda från Gräsholma. De bosatte sig i (Södra) Grönö och fick där barnen Jacob, Ingeborg, Nils och Tova. Paret flyttade till Östra Tärnhult och där födcdes Ingiär och Gunnil. Senast 1719 blev Jon klockare. Det kom nu att finnas två klockare i Traryd.


Den andre klockaren var Sven Nilsson och hans hustru Kerstin Olofsdotter. Sven och Kerstin vigdes 1709-10-10 och då kom Sven från Traryds gård och Kerstin från Grönö. Sven, född 1774, hade efterträtt sin fader Nils Pålsson som avlidit som klockare 1690 i just Traryd gård. Sven och Kerstin blev bosatta på Grönö Södergård och fick där barnen Nils, Anna och Olof. Går det att följa ägarna till Grönö Södergård i domboken?


Min teori är vidare att Jöns Olofsson och Kerstin Olofsdotter är syskon. Varför svågrarna Sven och Jöns kom att dela på uppdraget som klockare kan man bara spekulera över.


Det skulle sedan vara lätt att dra slutsatsen att Jöns och Kerstin var barn till den Olof från Gräsholma som begrovs 1726-05-16, speciellt som Jöns Olofsson kom från Gräsholma vid giftemålet. Men här är det något som inte stämmer. Åldern mellan född beräknat efter uppgiven ålder vid död och giftemål är bara 13 år. Det gäller nog att forska vidare om en fader till Jöns och Kerstin!

2022-02-28, 15:58
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej,
Ja, det där verkar vara det jag sett.

Vad jag kan säga med säkerhet är att Jöns Olofsson, klockaren, inte är den person som gifter sig 1705-10-22 med Ingierd Dansdotter. Det är verkligen en Jon Olofsson som gifter sig då, och han bor med sin hustru Ingierd Dansdotter första några år i Stighult i Hallaryd där de får sonen Sven, men sedan resten av sitt äktenskap i Sånna i Markaryd (vilket väl bara är en förlängning av Sånna i Traryd så ibland separeras de inte ens) och har också ett oäkta barn där med ett tjänstehjon 1715. Det finns många noteringar om dessa som gör det otvetydigt att Jon Olofsson i Sånna och Ingierd Dansdotter från Gräsholma är de som gifte sig 1705-10-22 och sedermera var i Sånna. Otvetydigt är också att han är bror till Jon Olofsson i Kylhult. Jag talar från minnet nu så har inte de exakta källorna framför mig, men det finns domboksnotiser, dels en från 1723 där Jon Olofsson i Kylhult köper Gräsholma av sin fader Olof i Gräsholma, och sedan en från 1724 om jag minns rätt, där Jon Olofsson i Kylhult har sålt samma jord till sin "äldsta broder" Jon Olofsson i Sånna. Den första av de notiserna kallar också fadern "Olof Jonsson" och modern "Johanna Jonsdotter" och en domboksnotis från 1690-talet säger att Olof Jonsson i Kvinnhult inlöst jord i Gräsholma av sin svärfader Jon Jonsson enligt brev 1682 eller 1683, så troligen är Johanna Jonsdotter moder till Olofs alla barn, och antagligen den Johanna som dör 1723 eller 1724 i Gräsholma. Notera att det finns domboksnotiser från 1690-talet där uppenbart samma Olof i stället kallas Olof Jönsson, så patronymikonen är lite oklar och jag har inte riktigt kunna hitta hans eventuella föräldrar om de kan vara i Kvinnhult.

Jag tror Jöns Olofssons (klockarens) hustrus patrionymikon finns noterad men minns inte nu vad den är annat än att jag intre tror den var Dansdotter (möjligen Nilsdotter). Jag hittade förut ett par i Hallaryd som verkar ha rätt namn och patronymikoner, men de verkar vara kvar i Hallaryd för länge, så det är tveksamt om de kan avse samma personer. I övrigt har jag inte hittat några rimliga vigseluppgifter eller dylikt för dessa, så har inte kunnat bekräfta var de kommer ifrån (vilket ju är skälet till frågan).

Jag har som tydligt ovan forskat en hel del på släkten i Gräsholma, men har inte egentligen hållit på så mycket med Jöns Olofsson klockaren. Vet inte därför hur Kerstin Olofsdotter som du hänvisar till kommer in, speciellt då jag inte tittat på Grönö så mycket. Möjligen är det en syster till Jöns. Den Kerstin Olofsdotter som kan kopplas till Olof i Gräsholma är dock den som gifter sig 1703-05-24 i Traryd med Jon Andersson i Bråna. Jon Andersson kallas Jon Olofsson i Kylhults svåger på åtminstone ett ställe och fadderkopplingar stämmer också med det. Det är egentligen inget hinder för att det inte skulle kunna finnas två Kerstin som döttrar (precis som det finns två söner Jon), men det är ingenting jag kunnat påvisa hittills.

Det är ju dock en intressant teori att kolla mer noggrant om Kerstin i Grönö och Jöns är syskon. Om jag minns rätt kan det faktiskt funnits en Olof i Grönö som haft flera barn och med lite arbete skulle man möjligen kunna påvisa vilka som hör ihop (som då tex möjligen Jöns). Det skulle nog dock innebära att det avser en annan släkt än den i Gräsholma.

Nu undrar jag vilka födelseuppgifter du tänker på som inte kan stämma. Olof från Gräsholma begravs 1726-05-16 och ska enligt mina noteringar då sägas vara 78 år och alltså född omkring 1648. Jöns Olofsson ska om jag noterat rätt noteras 48 år vid sin död och därför född omkring 1682. Även om det är tveksamt huruvida han är en son verkar det ju där inte finnas några kronologiska hinder. Vilken uppgift är det du menar innebär 13 år mellan födsel och giftemål? Nu lär ju visserligen giftemålet inte varit just 1705, men det verkar ändå som det skulle ha varit möjligt.


Mvh
Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna