ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp önskas  (läst 228 gånger)

2022-02-26, 10:45
läst 228 gånger

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:14
    • Visa profil
Vore tacksam om någon kunde tyda dödsboken för Håkan Persson född 1720-02-09 död 1800-01-30. Fröderyd (F) C:3 1754-1801 Bild 265 Sida 523

2022-02-26, 12:04
Svar #1

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej Johan,
här är ett försök av uttydning (med några luckor):
"den 30 Januarii dog och den 9 Februarii begrofs Håkan Persson i Lilla Angseboda, född i Södraskogs [-] i Ramquilla Sochn dhen 9 Februarii 1720 af Per Nilsson och Anna Månsdotter där jordägare och brukare af 1/4ding, som än af sidstnämndes barnbarn innehafwas. Döpt den 14 ejusdem. Wäl upfostrad och lärd, at fast med trögare fattnings gåfwor läsa Christendoms stycken i och utom bok. Hemma i föräldrarnas hus, där han war äldst af allenast 3 Syskon; en bror och 1 Syster, till miste sin Fader hastigt den 13 Martii 1739, tills han den 17 Februari 1751 wigdes med då pigan nu änkan Annicka Jonasdotter ifrån Hulu, med hwilken han uti snart 49 års ägta sammanlefnad födt 8 barn, 4 Söner och 4 döttrar, af hwilka 2 Söner och 2 döttrar redan döda, 2 Söner och 2 döttrar efterlefwa, de 3 första bofasta och gifta, hwaraf 15 barnbarn, deribland 8 efterlefwande. Tog först mot Hörsåss* Mellangård som hälftenbruare åt [--] Fredrich Johansson på 2 år, flytta tädan till Dragsnäs hwarest för skatte i 15 år, hwarefter han köpte Lilla Angseboda, där han brukade 28 [år] och setat på undantag hos barn i 4 år. Haft skäligen god hällsa, utom sista år nu slags frossa af [-], som periodiskt anfallit och undangått. Gjorde et olyckeligt fall i hallt[?] i förlidit års Martio på wägen mellan dess hem och Ramquilla, hwarefter han knapt och med yttersta swårighet kunna nyttja fötter. Men skäligen frisk i lifwet till andra hälften af sidstledna November, då åtskilliga plågor tilllstötte, särdeles i mage och bröst. Tyks ibland bättra sig; men efter den 6 Januarii allt swårare och swårare, så dubbla förböner flera heliga dagar. Communicerade den 21 November. Läst och sjungit, så länge målet bibehölls, som förlorades 1½ dygn för aflidandet klockan 1 em, då han af förmodligen ålderdomsswaghet. Lefwat Christeligen och wäl 80 år på 11 dygn när. Öfwer bägge nyssnämnda* predikade Dnen* Jonas Almark såsom profwen till Bäckaby."
* Hörsåss: Hörjesås, Ramkvilla.
* Dnen: Djäknen?
* Nyssnämnda: syftar på de dubbla förbönerna som lästes för honom i kyrkan.

Besök gärna min hemsida där jag har skrivit av Fröderyds och även Bäckabys och Ramkvillas ministeralböcker (https://minaanor.com/).
Just denna dödsnotis finns i registret och avskriften kommer in vid nästa uppdatering: https://minaanor.com/froderyd-dodbok-1754-1800/.
Avskriften för Håkan Perssons fars dödsnotis 1739 finns här: https://minaanor.com/ramkvilla-dodbok/

Det hölls två förböner för Håkan Persson och där Jonas Almark innehade en provtjänst, som han senare samma år fick och innehade till 1805 (https://minaanor.com/blog/2020/01/01/prasterna-i-backaby-socken/).

Hoppas det var till någon hjälp
mvh Thomas
 

2022-02-26, 19:53
Svar #2

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:14
    • Visa profil
Tackar så mycket. Och jag har varit inne på din hemsida några gånger tidigare och finner den väldigt bra som hjälpmedel för min släktforskning.
Har försökt att hitta hans fru, Annika Jonasdotter född ca 1729 i Hulu enligt dödsboken. Hon dör 1807-04-24 i Frödedryd C:3 Bild 153 Sida 297 där det står att hennes föräldrar är Jonas Ericsson och Ingrid Carlsdotter i Hulu. Dock finner jag enbart Jonas Ericsson och Ingrid Erlandsdotter som jag antar antingen är rätt moder eller Jonas Ericssons andra fru.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna