ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödförklaring av emigrant  (läst 380 gånger)

2022-02-22, 16:03
läst 380 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej,

Jag har kommit över en ansökan och ett godkännande om dödförklaring av en emigrant som inte hört av sig på många år. Det formella dödsdatumet sattes och i dokumenten står att bouppteckning och testamentesförklaring ska göras. Jag har försökt hitta denna bouppteckning men har inget spår än. Dödsdatumet sattes tre år fram från det att ansökan om dödförklaring godkändes. Vilket år är det rimligt att leta efter bouppteckningen - jag tänker att det borde vara efter dödsdatumet? Var det normal procedur att det gjordes bouppteckning efter dödförklarade emigranter?

2022-02-22, 16:14
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Dödsdatumet vid en dödförklaring är egentligen inget annat än en gissning. Hade man vetat det riktiga dödsdatumet, så hade det inte behövts något beslut om dödförklaring.

Att man fastställt dödsdatumet till tre år efter beslutet låter mycket märkligt. Är du säker på det? Då har man ju i praktiken fastställt när personen kommer att dö...  :)

Det var just för att kunna göra bouppteckning och dela på arvet som anhöriga ansökte om dödförklaring. Det normala var väl att syskonen ville kunna dela på den försvunnes arv efter föräldrarna.
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-22, 16:27
Svar #2

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Ja att det bara är ett administrativt datum är jag med på och att fallet uppkommit för att ena föräldern nyligen avlidit. Min fråga gällde snarare hur snart efter beslutet jag bör börja leta efter bouppteckningen. Detta eftersom jag nu letat ända upp till 2 år efter och inget kommit upp. Om personen i fråga inte hade någon egendom kvar i Sverige kunde man då strunta i att göra bouppteckningen även om det finns beslut om att det ska göras?

Ja det blev fel med datum där. Jag menar förstås innan

2022-02-22, 16:45
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var ju de anhöriga som ansökte om dödförklaringen, och det fanns ju ingen anledning att göra det om det inte fanns ett arv att dela. Och även om emigranten inte hade lämnat kvar någon egendom i Sverige, så fanns ju ändå andelen i föräldrarnas dödsbo. Så nog borde det ha gjorts en bouppteckning.

Ägde den avlidna föräldern fastighet? I så fall borde bouppteckningen efter det avlidna syskonet/emigranten finnas med bland handlingarna när övriga barn ansöker om lagfart.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna