ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Byrelius  (läst 189 gånger)

2022-02-21, 07:47
läst 189 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Hej
Jag försöker förstå vad Johan Byrelius  höll på med. Min information om honom är knapp. Han antas vid Uppsala universitet 1681. Hans far är kyrkoherde i Uppland. Hans bror yngre Nils (den jag har koll på) blir också kyrkoherde i uppland och 2 hans systrar Margareta och Catharina gifter sig med kyrkans män. En syster gifter sig med organisten Anders Zellbell. Jag vet att Johan får minst 2 döttrar, Brita och Helena gifter sig med kockarna Mörck och Fahlgren. Troligen har de en broder Johan också.
Det som är oklart om fadern Johan är att vid hans död 1698, först så sjukringer man i kyrkan fritt, sedan ligger han i likhuset mellan september och mars också gratis för att sedan begravas. Varför var detta gratis när jag inte kan finna honom i Herdaminnet eller i domkapitlets böcker för tiden. Han står alltid som Magister Byrelius eller Byrely

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna