ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns Graberget?  (läst 629 gånger)

2022-02-18, 09:07
läst 629 gånger

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
I Fryksände kyrkoarkiv, Husförhörslängder, A I:13, 1804-1812, sid 61 i boken, bild 72 i SVAR, noteras som boende i Marklätten, Husbonden Per Larsson från Skalleby, f. 1738, hustrun Carin Olsdotter, f. 1740, mågen Olof Mattsson, f. 1776 med hustrun Marit Persdotter, f. 1779 och dottern Kjerstin, f. 1804. Därefter noteras Kjerstin Persdotter, f. 1783. Det noteras att Per Larsson och Carin Olsdotter dör 1810. Om Kjerstin Persdotter noteras att hon kommer från Graberget och att hon överförs till Graberget 1807.
Kerstin Persdotter är min ana. Jag kan inte hitta Graberget.
Kan någon?
Mvh Gunnar

2022-02-18, 19:34
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2999
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Om du trycker på ändra, markerar texten och väljer storlek på teckensnittet så kan vi läsa vad som står  :D
Med vänliga hälsningar.

2022-02-18, 19:46
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du trycker på ändra, markerar texten och väljer storlek på teckensnittet så kan vi läsa vad som står  :D

Vad menar du, Kenneth? På min skärm har Gunnars inlägg samma normala textstorlek som ditt. Och det har inte ändrats efter att du skrev ditt inlägg.

Man bör inte välja någon teckenstorlek alls. Då anpassas storleken efter grundinställningen i webläsaren.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-18, 21:20
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:18
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Graberget, och Kerstin Persdotter f 1787, finns på s 67 i samma bok: Fryksände (S) AI:13 (1804-1812) Bild 71 / Sida 67 (AID: v10905.b71.s67, NAD: SE/VA/13131)
mvh /staffan -- BFiles

2022-02-18, 23:40
Svar #4

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 17:34
    • Visa profil
Tack, Staffan! Nu är bilden av Kerstin mer komplett. Graberget är kanske ett torp i Ganterud. Erik Eriksson, som blir hennes make, står som torpare där. En annan hänvisning på sidan 67 är Malviken, Jag antar att det kan vara Marklätten.


Jörgen, Jag har skrivit in materialet i på ett dokument i datorn med 12 punkter. Sedan kopierade jag och klistrade in.
Jag har tidigare drabbats av konstigheter när jag skrivit in med normal text som det här men när jag skickat det så blir texten ibland så liten att den blir oläslig. Så numera förhandsgranskar jag allt material innan jag postar.
Mvh
Gunnar

2022-02-19, 00:16
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På min skärm såg som sagt ditt inlägg helt normalt ut.

Det är en god idé att skriva inlägget i ett textdokument först, så att inte allt försvinner om något går på tok när man ska sända in det (så gör jag själv för säkerhets skull). Men ett tips till alla som gör det: Skriv det oformaterat (t.ex. i Anteckningar/Notepad eller vad det kan heta i Windows i dag, eller Leafpad i Linux); då finns ju ingen formatering som kan ställa till det vid publiceringen. Och avstå från att välja antal pixlar/bildpunkter i forumets formulär; hur stor den texten blir på läsarens skärm kan man ändå aldrig veta, eftersom det beror på skärmens upplösning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-19, 10:37
Svar #6

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2999
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
På min dator är texten fortfarande minimal, men inte på telefonen. Alla andra inlägg på denna sida är i normal storlek.
Med vänliga hälsningar.

2022-02-19, 11:05
Svar #7

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:18
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Om man gör så att man trycker på "Citera" (uppe till höger) på en post så får man texten med formattering. Om man gör det med Gunnars inledande post, så ser man att texten är uppmärkt med

Kodstycke: [Välj]
[size=2px]...[/size]
vilket skulle betyda att texten ska vara 2 pixlar hög (pytteliten, alltså) -- vilket tydligen antingen påverkar Kenneths dators webb-läsare på något sätt (är den väldigt gammal, Kenneth?) ...  och/eller så ägnar sig Anbytarforums mjukvara åt browser-detektion, och får det fel ...

Jörgens råd med text-editorn (NotePad++ eller UltraEdit är bra för Windows, själv kör jag Atom, på Linux ...) är bra för författare; att inte köra en last-gammal webb-läsare är bra råd för läsare.
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna