ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotemästare Petter Holmbeck  (läst 233 gånger)

2022-02-17, 15:11
läst 233 gånger

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Jag söker rotemästare Petter Holmbecks död!
Jag vet att han fick flera barn i Malmö S:t Petri med hustrun Brita Johansdotter mellan 1771-1782. Sedan tappar jag bort honom, fram tills jag hittar att han gift om sig med Ingeborg Nilsdotter i Västra Klagstorp. Här fick de flera barn mellan 1805-1807. Här är en av barnens FB r11.p201590915 Arkiv Digital.


Vet någon här, något om var han tog vägen sedan?


Tack på förhand!

2022-02-18, 11:04
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:57
    • Visa profil
Ja, det var ett lite märkligt fall. I husförhörsboken Tygelsjö AI:1 hittar man Ingeborg Nilsdotter med sonen Johannes på sidan 15, utan maken men hon står som hustru och inte som änka. Sedan hittar man sonen Johannes som "gosse", alltså fosterbarn, på sidan 61 i samma bok. Ingen bouppteckning eller dödsnotis hittar jag för Petter Holmbeck, så vad har hänt egentligen? Har han rymt eller bara försvunnit?

2022-02-18, 11:22
Svar #2

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hej och tack!
Jo jag hittade honom död i Tygelsjö till sist 1815 och Ingeborg flyttade till Giesse (heter det så) Bägge dog som fattighjon och hittar inga BoU.
Egentligen jagar jag Petters dotter Ingeborg, född i Malmö S:t Petri 1782. Denna Ingeborg finns ingenstans att finna efter det, men däremot dyker en Ingri Holmbeck upp som gubben i lådan. Väldigt många har sökt hennes födelse, men ingen hittar. Ingri blev gravid ca 1805 u ä, och jag har en teori om att Ingeborg har blivit Ingri. Tyvärr hittar jag inga länkar mellan Petter och henne, eller hennes syskon, men något kan ju ha hänt då hon blev gravid.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men nu när så många är registrerade i AD, födda vid den tiden, är det mycket märkligt att man inte kan hitta henne. Ingri har under hela sitt liv enbart födelseår 1785 i alla böcker. Det finns gott om inlägg här som handlar om detta.
Som det ser ut nu så löser jag nog det inte. Petters första hustru Brita Johansdotter måste ju ha gått bort mellan 1783-1804, men jag hittar inte hennes död, trots att Malmö har så fina register över döda/födda/vigda. Frågan är om Petter och hon flyttade någon annan stans? HFL saknas ju så tidigt :( , eller så har jag fel helt enkelt :)
/Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna