ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Jönsson f.1736 Södra Vi  (läst 262 gånger)

2022-02-16, 20:23
läst 262 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Mjölnaren Jöns Jönsson i Strömsnäs (också kallad Grapes eller Grapens kvarn - nåt med kyrkoherden i Södra Vi att göra?) i Mörlunda, var enligt hfl i Mörlunda född 1736 i Södra Vi och inflyttad till Mörlunda 1757 (död 1807). Var mjölnardräng 1765 då han gifte sig i Tveta med Helena Gustafsdotter från Tulunda i Mörlunda (då piga i Munstorp). Pga. dopvittnekontakter mellan familjerna (också i nästa generation) undrar jag om han kan vara bror till Olof Jönsson i Åkerö, Mörlunda? Olof anges i alla hfl i Mörlunda vara född 1729 i Södra Vi (död 1810 i Mörlunda). I tillägg fanns pigan Cajsa Jönsdotter i Strömsnäs 1768 (dopvittne för Jöns dotter Anna) - kan evt. vara en syster till Jöns (och Olof?). Det är nog hon som gifter sig 1770 i Mörlunda med Nils Johansson, dräng i Törnerum. Olof J tror jag gifte sig 1755 i Södra Vi med Kerstin Olofsdotter fr Örsåsa, han dräng i Svensbäcken. De får två döttrar Karin 1757 och Annica 1760. Olof, Kerstin och Annica flyttade till Vimmerby och där föddes en son, innan de flyttade till Mörlunda 1764. De finns i hfl i Vimmerby och infl.längd i Mörlunda.


Det finns en Olof i Södra Vi döpt 1730-05-03, son till Jöns Persson i Loxbo och Kerstin Olofsdotter (gifta 1729-11-02). Olof hade en tvilling Jon, och det föddes en ny Jon 1731. Jag tror kanske det var detta par som fanns i Vagelhem 1737 då en Per föds. Jöns Perssons hustru begravs i februari 1738, och han gifter om sig med Elisabet Nilsd fr Slitshult i augusti samma år. De får barnen Per 1740, Kerstin 1743, Karin 1746, Ingrid 1756 och Nils 1761. Elisabet död 1787 i Hjerpekullen, Jöns 1792 samma plats. Yngste sonen var torpare där. Någon Jöns har jag inte hittat i familjen. dessutom har jag sett en uppgift från Berit Sjögren 2003 här i Anbytarforum att Kerstins bou 12/3 1738 anger 1 son och 1 dotter. Så det betyder att om hon var mor till Olof i Åkerö, kan hon inte ha varit mor till Jöns. Men bou har jag inte hittat i Sevede. Jöns i Vagelhem hade en son som avled i mars 1738 och en 14-årig son som avled i mars 1752. Man kunde tro att det var Per f.1740 (12 år), men han ska enligt uppgift ha vuxit upp och fått en son kallad Jöns Persson Berg, mjölnare i Horn.


Jöns Persson i Skäfshult är utesluten som far (son Jöns 1721, och för övrigt välutredd familj?), Jöns Jonsson i Björnö fick en son Jöns 1733, men ingen Olof tror jag. Jöns Olofsson i Loxbo gifte sig för sent (2 döttrar på 1740-talet). Jöns Persson i Norra Flaka fick en son Per 1738. Och så är det soldaten Jöns Bellman som får barn 1719, 1721 och 1724 och dottern Karin 5 sept 1736? I tillägg en son Jöns i april - men vilket år? Se C:2 s.342 På slutet av C:2 är det nåt som inte stämmer, året börjar om. Lösa sidor har limmats in på fel plats eventuellt?   


Kanske Olof var en bror till Jöns, men den ene eller bägge saknas i dopboken? Kanske de var kusiner? Kanske de bara kände varandra från hembygden, och därav dopvittnekontakterna? Är det någon som vet något som gör att någon av de ovannämnda Jöns kan vara en bättre farskandidat än andra?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna