ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byrelius  (läst 140 gånger)

2022-02-12, 11:05
läst 140 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Jag undrar över de familjen/familjerna Byrelius. Min utgångpunkt är kyrkoherden i Rasbo, Henrik Petrii Byrelius,  D 1707.
Utan att ha några belägg mer än namnet så antar jag att fadern är Petrus Laurentii Byrelius som försvarar en avhandling vid Uppsala universitet 1625. 


Vidare borde Henrik också ha en syster med okänt namn då en not i Uppsala stifts herdaminne säger att kyrkoherde Kempe är syskonbarn till Henrik Byrelius.


I nästa generation då får Henrik och hans fru Anna Bäfverfelt minst tre barn. Johan som är student, Nils Nicolaus Byrelius som också blir kyrkoherde i Rasbo. Han är gift med Magdalena Linell sedan Magdalena Byrelius som gifter sig med Erik Frundin, kyrkoherde i Östervåla.


Sedan har hag bara starka belägg för att Nils får en dotter Catharina som gifter sig med Anders Tollstadius och senare med Johan Sundinius.


Dock hittar jag troligen två systrar Helena (Johansdotter) Byrelius gift med Traktören Jakob Mörck. och dels Brita Johansdotter Byrelius. Dessa måste vara döttrar till Johan Byrelius. Bland vittnena vid dopen finns en Johan Byrelius (fader eller har de en bror?) och en Salige Anders Byrelius hustru. Utöver dessa har jag stött på en Bartel Persson Byrelius i Skurup. Även domkyrkoorganisten Anders Zellbell är gift med Helena Byrelius. Anders lever mellan 1689 och 1727.


Sedan har vi outsidern Johannes Byrelius, komminister i Bromma kyrka 1639 som sedan flyttar hem till Luleå igen där han är född på Börjeslandet. Men han räknar jag med inte är släkt. Han ska ha tagit namnet från sin födelsegård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna