ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoorunge?  (läst 726 gånger)

2022-02-10, 09:48
läst 726 gånger

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:09
    • Visa profil



Hej!


Jag blev förvånad över ordvalet igår i Tillinge födelsebok för oktober 1690. Varför skriver man hoorunge och inte oäkta barn? Vad är skillnaden? Undrar också om någon kan tyda vad som står på tredje raden under....






2022-02-10, 11:29
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag tror inte att det är någon skillnad, på 17 och 1800-talet är det ju vanligt med betckning oä. På 1690-talet är vi ju betydligt närmare medeltiden så jag tror att språkbruket bara förändras över tid.Min tolkning av tredje raden: Gösta Anders hust, Järstuna, Hu Karin af Maths And.. - (behöver inte alls vara riktig)

2022-02-10, 12:38
Svar #2

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:09
    • Visa profil
Ok, tack. Det kanske inte var så nedsättande som det skulle ha varit idag, utan mera som ett konstaterande...

2022-02-10, 23:10
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varje präst har sitt eget sätt att utrycka sig på. Och det varierar också hur fanatiska de är. Dessutom var Sverige på 1690-talet (mitt under den s.k. stormaktstiden) en religiöst fundamentalistisk stat, där kyrkan var en del av statsapparaten. Och ve den som avvek från den rätta tron eller "syndade".
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-11, 12:58
Svar #4

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Hej!

Vill man tolka "hoorunge" bokstavstroget så var det ett barn som tillkommit genom brottet "hoor" d.v.s. endera fadern eller modern var gifta på annat håll (eller båda). "Hoor" hade begåtts.

Ett oäkta barn pekar mer på att barnet icke avlats i "äkta säng" d.v.s. föräldrarna var inte gifta (och inte med någon annan heller).

/Paul

2022-02-11, 13:22
Svar #5

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:09
    • Visa profil
Stackars barn, stämplad redan från början  :( . Man får hoppas att det gick bra för honom iaf...

2022-02-11, 14:05
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vill man tolka "hoorunge" bokstavstroget så var det ett barn som tillkommit genom brottet "hoor" d.v.s. endera fadern eller modern var gifta på annat håll (eller båda). "Hoor" hade begåtts.

Ett oäkta barn pekar mer på att barnet icke avlats i "äkta säng" d.v.s. föräldrarna var inte gifta (och inte med någon annan heller).

Det är naturligtvis möjligt att det var det som prästen avsåg med "horunge". Men därmed inte sagt att alla "oäkta" barn har två ogifta föräldrar. Det finns ett oräkneligt antal "oäkta" barn med en förälder som är gift på annat håll. I de flesta fall naturligtvis fadern, men det finns också mödrar som är gifta med någon annan än barnafadern (t.ex. soldat- och sjömanshustrur, där mannen inte varit hemma vid rätt tid för att kunna vara fadern).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-11, 14:40
Svar #7

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:27
    • Visa profil
Jag relaterade främst till den här perioden säg mitten av 1600-talet fram till  Karl XII:s död 1718. Som du själv skrev Sverige var en religiöst fundamentalistisk stat på den här tiden med en mosaisk lagstiftning. Det sjätte budet löd "Du skall icke göra hor". Budet riktade sig till gifta personer. Inga ogifta dömdes för hor.

Skulle se det som mindre sannolikt om en gift kvinna fick barn med en ogift man 1690 att man nöjde sig med att kalla barnet "oäkta". Det tarvade starkare ord. Något större var då chansen om situationen var omvänd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna