ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kniva  (läst 293 gånger)

2022-02-09, 17:46
läst 293 gånger

Utloggad Willy Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 10:42
    • Visa profil
Jag är ortnamnsforskare (amatör), och bor i en liten by som heter Kniva i Falu kommun. Jag undrar om någon känner till betydelsen av ordet Kniva. Jag menar alltså inte verbet (att kniva, dvs knivskära) någon. Jag tror att det kan ha att göra med myrmarker, kärr, mossar eller andra våtmarker. Jag känner inte till att det skulle höra hemma i någon särskild del av landet. Det är troligtvis ett mycket gammalt namn, sedan länge ur bruk.

2022-02-09, 20:25
Svar #1

Utloggad Bengt-Åke Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 20:38
    • Visa profil
Att döma av en Googlesökning förekommer namnet nästan bara i Vika socken i Dalarna. Se denna sida på ISOF, där även ett antal alternativa stavningar anges.

Mvh
Bengt

2022-02-09, 22:04
Svar #2

Utloggad Willy Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 10:42
    • Visa profil
Jodå, det Kniva du nämner känner jag till (jag bor där). Jag skulle naturligtvis ha skrivit det från början! Dumt av mig! Tack ändå!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna