ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domstolsregister  (läst 1162 gånger)

2022-02-07, 09:53
läst 1162 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Min forskning har på senare tid mycket rört Södermanland och många spridda socknar.
Finns det någon som har - eller vet var det kan finnas - domstolsregister där antingen gårdar eller personnamn anges. Nu senast har jag hamnat i Björkviks socken och Jönåkers härad  under 1700-t och 1880-t men även Tystberga, Lästringe, Trosa, Västerljung och Torsåker (plus ytterligare några) förekommer, och det är minst sagt tidsödande  att plöja domböckerna från pärm till pärm, år för år, så någon form av hjälp skulle vara välkommet, men finns det?

2022-02-13, 02:57
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag håller på med ett domboksregister för Rönö härad, men det beror på vilken tid det handlar om. Mina anteckningar gäller tiden före 1770.
Jag har även gått igenom Jönåkers härad från början till 1900, men där nästan bara gjort noteringar från Tunaberg och det mesta är gjort för länge sedan och utan register.
Ulf Berggren

2022-02-13, 11:11
Svar #2

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Hej Ulf,
Det låter helt fantastiskt.
Hur vill du att jag gör, skickar dig de gårdar och personer som är av intresse eller vill du skicka en länk eller en fil med registret så att jag tittar själv?
Det kan ju bli omfattande letningar även om mycket går bort eftersom det är 1800-t.
Aktuellt är ändå Bälinge: Salthålla och Nya Smedstorp,
i Tystberga; Kalvängstugan, Målarstugan, Hagstugan och Enebystugan.
I Tystberga letar jag också lite mer explicit efter info. om båtsmannen Adam Isaksson Öman (Lund) och hans barn Margareta och Isak.
I Lästringe har jag 7 gårdar/byar som är av intresse men vill helst inte drabbad dig med dem innan du säger OK.
Dessutom undrar jag om du har några noteringar om trädgårdsmästaren Olof Sjöberg (ett namn och yrke som förekommer i 3 generationer) som flyttar runt bl.a. i Södermanlands och är väldigt svårfångad.


I gengäld kan jag hjälpa dig med personer du kan tänkas ha i Sköllersta- och Örebro härader under 1600- och tidigt 1700-t. Jag håller på med register där men är låååångt ifrån färdig. :)

2022-02-20, 03:01
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Registret finns inte utlagt så att man kan nå det på en länk, och jag skickar det inte eftersom det är ett pågående arbete.
Men om du mailar de personer du är intresserad av kan jag lätt söka om jag har nåt om dem.
Eftersom jag dessutom bygger upp en trädgårdsmästardatabas med mycket från Sörmland kan jag direkt säga att jag har uppgifter om trädgårdsmästare som heter Olof Sjöberg, så berätta vad du redan har i det fallet.
Ulf Berggren

2022-02-20, 14:40
Svar #4

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Hej Ulf,
Otroligt bussig av dig att bistå.
Domboksregister är min dröm för nästa stora registerarbete.


Jag börjar med trädgårdsmästarna Sjöberg.
Frågan var ett rent hugskott eftersom de flyttar runt så mycket.
Min ingång i familjen är torparen Jan Fredrik Olsson *1779-01-05 i Salem. Han hade brodern Carl Olof *1777-09-14 i Sundby som jag i övrigt inte vet något om.

Föräldrarna var trädgårdsmästaren Olof Fredrik Sjöberg (*1755-10-28 i Stockbäcken, Årdala, död 1802-07-15 i Vårdinge, Rosendaldär han bodde hos sonen Jan Fredrik) Modern Anna Margareta Bergström *1746-01-12 (jag har tolkat födelseorten till Grödinge men har inte hittat henne där, död 1808-03-27 i Vårdinge Rosendal, i vart fall tror jag att det är hon som dog där. 
Olof Fredrik hade flera syskon som också blev trädgårdsmästare:
Henrik Johan Sjöberg *1758-04-26 i Husby-Oppunda. Han var trädgårdsmästare på Lidingö, i Hällefors och försvann till Stockholm 1834. Jag vet inte vad det blev av honom sedan men han var gift med Anna Cajsa Bäckström (1751-1808) och fick en dotter, Stina Lotta, som dog på Lidingö.
Valter Reinhold Sjöberg *1761-07-19 - vet inte var, död 1833-01-20 i Grythyttan, T. Trädgårdsmästare. Han var gift med Cajsa Källberg (1759-1825) och hade minst 3 barn, Maja Cajsa (1792-1878), Gustaf (*1798) skomakare och Lars med för okänd födelsedata) De äldsta barnen föddes i Bregården, Karlskoga
Christina Catharina *1764-03-24, vet inte var och inget mer om henne
Per Adolph *1767-06-15 i Kila, Stafsjöbruk, Vet inget mer om honom

Som föräldrar till Olof Fredrik och hans syskon har jag Olof Sjöberg trädgårdsmästare, *1730-02-11 i Årdala, D, död 1784-04-27 i Jonsberg, E. Han flyttade från Årdala till Mariefred men jag har inte letat efter honom där och hans hustru Christina Wallia (*1726-11-30 men jag vet inte var, död 1778-06-12 i Huddinge, Flemingsberg) Hennes bakgrund har jag sökt efter med ljus och lyckta utan framgång. De gifte sig i Rysta E i december 1754 och då fick hon förnämliga gåvor vid vigseln: Den 29 decemb. copulerades trädgårdsmästaren ifrån Södermanland Årdala socken och Stäringe Säteri, mäster Olof Sjöberg, med jungfru Christina Waljer, dos 24 lod förgyllt silver 2 l. koppar och en uppbäddad säng, 5 får. När hon flyttade till Årdala där makens föräldrar då bodde, framgår det att hon "kom med vackert besked" Hennes koppling till Rysta eller bakgrund har jag inte hittat. Som gifta flyttade de sedan runt en hel del och jag har haft svår att följa dem. En tid bor de i Nyköping och sedan kan man följa dem beroende på om det framgår var barnen är födda. De förefaller ha bott väldigt kort tid på varje ställe.
Efter Christinas död gifte Olof snabbt om sig med Lena Catharina Landberg *1741. De gifte sig i Fullersta i Huddinge och jag har tolkat det som att de bodde där bägge två. Hon fick bara en uppbäddad säng! Jag vet inget alls om henne. Men familjen flyttade till Östergötland, Mogata, Skönberga resp. Jonsberg och fick 2 döttrar av vilka den yngsta dog 6 mån gamla. Lena kom sedan att bo hos sin äldsta och gifta dotter Brita Lena som var gift med en rättare Anders Eriksson.

Olof Sjöberg var i sin tur son - enda barn? - till trädgårdsmästaren Olof Sjöberg *1689-03-01 död före 1768 och hans hustru Catharina Andersdotter *1690. Som änka bodde hon hos sonen och hans familj i Kila och flyttade med dem till Nyköping men vidare öde är okänt. Om deras bakgrund vet jag inget. 

Nu fick du en hel uppsats om Sjöbergarna och det lilla jag vet om dem så jag tar upp frågan om namn, byar och gårdar i ett annat fönster.




2022-02-20, 15:25
Svar #5

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Hej igen

De gårdar och personer jag söker i Rönö härad är för ögonblicket

Bälinge: I Salthälla bodde Jonas Ersson * ca 1697 död 1761-01-18, bonde i Salthälla. Han verkar ha varit gift 3 gånger: 1:a Karin Olofsdotter, 2:a Karina Jonsdotter, 3.e Brita Olofsdotter och fått barn i alla äktenskap. Om han gifte sig till gården eller hade egen bakgrund där skulle vara intressant att veta. En son till honom och 2:a hustrun Karin hette Jonas Jonsson *1742-07-21. Han förefaller ha gift sig med en änka Maria Olofsdotter i Haga och med henne bosatt i Trumsta. Efter hennes död omgift  med pigan i Trumsta, Maria Nilsdotter *1750 men av okänd bakgrund. De bodde kvar i Bälinge i Kyrktäppan, Tumsta och slutligen i Nya Smedstorp.
Finns det "kött på benen" att få om familjen och ev. något om Maria Nilsdotters bakgrund?

Tysberga. Här föds en Anders Henriksson i Kalvängstugan 1764-08-24. Hans mamma är Margareta Adamsdotter utan känt födelsedata men framräknat från dödsåldern borde hon vara född ca 1731. Söker man på hela Södermanland åren 1729-35 finns det en Margareta Adamsdotter som passar väldigt bra, Margareta född i Tystberga Hagstugan 1732-03-05 med föräldrarna båtsman Adam Isacsson och modern Maria Olofsdotter.  2 döttrar till Margareta döptes till Maria!!      Margareta var gift med dubbleringsbåtsmannen Henrik Johans. Ringberg. Så egentlige skulle jag vilja veta om det någonstans framgår att min teori om att Margareta Adamsdotter är dotter till Adam Isaksson håller och få "mer kött på benen" ang. dem

I Tystberga, Målarstugan bodde Christina Jonsdotter (*1746?) och Anders Ersson under åren 1766-1780 och där fick de  ett antal barn. Jag vill egentligen bara få "mer kött på benen" om dessa personer och veta om det på något sätt framgår var Christina kom ifrån.

Bilden av Lästringe är så splittrad för ögonblicket att jag behöver samla ihop mig för att kunna formulera några vettiga frågor så jag lämnar den därhän.

MvH
Ingela

2022-02-27, 03:13
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tack!
Jag börjar med att jämföra med vad jag har om Sjöbergs. Kanske redan imorgon.
Ulf Berggren

2022-03-04, 11:29
Svar #7

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Härligt
Jag väntar med spänning  :)

2022-03-06, 03:03
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Här kommer några första kommentarer om Sjöbergs:

> trädgårdsmästaren Olof Fredrik Sjöberg (*1755-10-28 i Stockbäcken
Han är född i Stäringe enl mina noteringar, det enda jag hade om honom.

>Henrik Johan Sjöberg *1758-04-26 i Husby-Oppunda.
Bodde 1775-77 i Sjösa, Svärta sn, inflyttad -75 från Nyköping, utflyttad
-77 till Ludgo sn.

> Valter Reinhold Sjöberg *1761-07-19 - vet inte var
10/7 i Stavsjö, Kila sn enl mina noteringar, det enda jag hade om honom.

> Olof Sjöberg, *1730-02-11 i Årdala, D, död 1784-04-27 i Jonsberg
Det finns en namne d. 1762 28/2, antar att det är en son.

> jag har inte letat efter honom där och hans hustru Christina Wallia
Hon kallas även Valje, Waltje och Revalier.

> fick hon förnämliga gåvor vid vigseln: 24 lod förgyllt silver 2 l. koppar > och en uppbäddad säng, 5 får.
Det var morgongåvan och därmed innestående i boet och inget hon fick
vid vigseln.

>Efter Christinas död gifte Olof snabbt om sig med Lena Catharina >Landberg *1741. De gifte sig i Fullersta i Huddinge
När då?

Ulf Berggren

2022-03-07, 19:10
Svar #9

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Hej Ulf och stort tack.


När det gäller Christina Wallia har jag sett några olika stavningar, dock inte Revalier. Var hittade du den?
Jag menade morgongåva, uttryckte mig slarvigt.
Olof & Lena Catharina Landberg gifte sig u Fullersta 1779-03-18 (eller om det var lysningen som avses) Huddinge CI:4 (AD s. 26/24)
Undrar om det verkligen är en son till Olof Sjöberg *1730 som heter Olof och föds 1762 för Olof hade redan sonen Olof Fredrik *1755 som uppnådde vuxen ålder


MvH
Ingela

2022-03-13, 02:44
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag har inte skrivit när de olika versionerna av efternamnet förekommer, så i så fall måste jag kolla mina anteckningar vid tillfälle.

Den äldste Olof Sjöberg har jag också sett kallad Svensson. För att röra till det finns det dessutom ytterligare en Olof Sjöberg, trädgårdsdräng 1742 i Malmsjö. Grödinge sn och antagligen son till en Sven Olofsson Sjöberg, samtida med den äldste Olof (Svensson) Sjöberg och alltså inte möjlig far till denne.

Ulf Berggren

2022-03-13, 21:30
Svar #11

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Tack igen.
Hittar du mer om "min" Sjöbergsfamilj hoppas jag att du ger en uppdatering. Jag gör detsamma om jag hittar något. Den enda möjligheten är nog att plöja domböcker dessvärre, detta mastodontgöra.  ;)

2022-03-20, 03:25
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det är naturligt att vi uppdaterar här vid nya upptäckter.
Härnäst ska jag kolla om jag har de andra du frågar om i mina domboksnotiser.
Ulf Berggren

2022-03-20, 11:24
Svar #13

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna