ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stig Svensson som barn i Ronneby på tidigt 30-tal  (läst 332 gånger)

2022-02-03, 17:51
läst 332 gånger

Utloggad Stefan Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-02-03, 20:41
    • Visa profil
Här är två bilder av min pappa, Stig (Johan, Wilhelm) Svensson, född 3:e juli, 1924 i Ronneby. Det skulle vara kul att om möjligt hitta information om de andra personerna som fångades av kamerorna.

Det första fotot är taget c:a 1930, utanför vad som numer kallas gamla vatten/elverket i Ronneby. Stig (i röd tröja) bodde på Kyrkogatan 3 som är på gångavstånd. De två männen verkar vara i arbetskläder så jag spekulerar att de kanske var anställda på platsen, också bodde på eller nära Kyrkogatan, och tog med sina söner till jobbet en dag. Dessa var i så fall Stigs lekkamrater som bjöd honom att komma med. En tredje vuxen bakom kameran var förstås också där. 

Den andra bilden är ett skolkort från Ronneby taget c:a 1934, baserat på uppskattningen att barnen är 10 år gamla. Pojken i första raden, längst till vänster, är återigen min pappa, Stig. Det borde funnits c:a 25 exemplar av bilden om varje barn fick ett, men man vet förstås inte hur många som bevarats. Jag har inte namnet på ett enda av de andra barnen eller läraren. Det vore väldigt intressant att få reda på något om vilka dessa personer var, och vad det blev av dem. När bilden togs hade barnen hela livet framför sig och i dag, om någon fortfarande lever, skulle de vara 98 år gamla.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna