ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Werndahl och Maria Christina Lindgren  (läst 189 gånger)

2022-02-02, 18:54
läst 189 gånger

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
År 1766 dog komministern Nils Werndahl i Bankeryd. Av hans bouppteckning framgår att han efterlämnade änkan Maria Christina Lindgren och sonen Anders (född 24/4 1753). I bouppteckningen nämns även sonen Carl Gustaf, som inte var son till Nils, men han kan däremot ha varit son till Maria Christina Lindgren.


I Bankeryds äldsta husförhörslängd finns i Klockaregården (Bankeryd (F) AI:1 (1773-1790) Bild 40 / sid 67) en Carl Gustaf Rylander, f 1742, med makan Sara, f 1748, dottern Maja Lisa, f 1773 (21/3 enligt födelseboken) samt fru Werndahl, f 1714.   Jag skulle tro att Carl Gustaf Rylander är identisk med den son som omtalas i Nils Werndahls bouppteckning och att fru Werndahl är identisk med Maria Christina Lindgren, hans mor.

Nu undrar jag om någon känner till denna familj. Varifrån kom Maria Christina Lindgren och vem var hon gift med innan hon äktade Nils Werndahl i Bankeryd? Det finns en Maria Christina Lindgren född 1714 i Tveta socken i Kalmar län (dotter till föraren Anders Lindgren och Gyrilia Klint), men jag vet inte om det är samma person som Werndahls maka i Bankeryd. Och jag undrar också vart Carl Gustaf Rylander och hans halvbror Anders Werndahl tog vägen. Vet någon?

Mvh Nichlas Malmdahl










Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna