ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform eller inte?  (läst 1025 gånger)

2022-02-01, 22:07
läst 1025 gånger

Utloggad Marcus R

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 00:33
    • Visa profil
Hej,
denna man från orten Forsheda (Värnamo kommun) förbryllar mig. Han dyker upp på två vykort från 1901-02. På det ena syns han framför Fogdegården och jag misstänkte då att det var kronolänsman Carl Emil Strandberg (bilden till vänster). Lite senare går det upp för mig att samme person syns framför järnvägsstationen i samma klädsel. Jag har lyckats utesluta stationsföreståndaren eftersom han både hade en annan kroppsbyggnad och dessutom en yvig mustasch (kan iofs tillkommit något senare).

Mina funderingar går ändå åt kronolänsman (43 år år 1901) (men Polismuseum som jag kontaktat vågar inte styrka det med tanke på otydlig bild), alternativt skulle det kunna vara Johan Einar Schytt, elev vid Halmstad Nässjö Järnvägar (20 år år 1901 - tycker att åldern ser ut att stämma bäst på denne) eller kanske Johan August Nyman (49 år år 1901) som är handlande och mycket väl skulle kunna vara beställare till vykorten.

Eller så är det någon helt annan person...

Mycket tacksam om någon kan bekräfta/dementera klädsel som länsman/järnvägsanställd/butiksinnehavare ... eller för den delen har helt andra uppslag eller tips på hur man kan komma vidare.

(Bilderna blir tyvärr inte bättre än såhär, scannade från vykort, där personen bara utgör en liten del av motivet.)

Tack!

2022-02-02, 00:24
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Marcus!

Det kan ju mycket väl vara en stationsinspektör. Se första bilden från digitalmuseum.
https://digitaltmuseum.se/021018177214/arnold-ludvig-nilson-stationsinspektor-vid-landskrona-helsingborgs-jarnvagar

Dessutom ser fjärdingsmännens uniformer och mössor ganska lika ut. Se nästa bild från wikirötter.
https://wiki.rotter.se/index.php?title=Fj%C3%A4rdingsman

Även olika postuniformer kan stämma ganska bra. Det kanske även finns andra inom både polisväsendet och järnvägen som hade liknande uniformer. För att säkert veta tror jag nog att det skulle ha varit bra ifall vi kunnat se några fler detaljer på ärmar och mössa.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna