ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Olofsson eller Lars Larsson?  (läst 185 gånger)

2022-01-31, 18:43
läst 185 gånger

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Hej.


Jag har anan Anna Cajsa Catharina Ersdotter född 7 oktober 1803 i Asker och gift i Simonstorp 3 september 1830 med Lars Larsson född 27 oktober 1805 på Södra Vinön ute i  Hjälmaren, Lännäs, Örebro län.Enligt en uppgift skall fadern till Lars Larsson hetat också han Lars Larsson född 30 juli 1782 och gift med Kerstin Persdotter född 9 januari 1782. En annan uppgift säger att Lars Larsson från 1805 hade fadern Lars Olsson född 4 juli 1782 med fader Olov Larsson född 18 januari 1738. Exakt samma Olov Larsson säges också varit fader till Lars Larsson från 1805. Här föreligger nog ett fel i patronymikon.Enligt uppgifterna i WikiTree och källorna till husförhörsböckerna, så skall det vara Lars Olsson född 4 juli 1782,(stämmer med reglerna om patronymikon),som är fader till Lars Larsson född 27 oktober 1805 samt med hustrun Catharina Folkesdotter född 24 februari 1782 och inte någon Lars Larsson född  30 juli 1782 med hustru Kerstin Persdotter född 9 januari 1782.

Dessa uppgifter har jag dubbelkollat i själva kyrkoarkiven för Lännäs samt husförhörsböckerna för både Asker och Lännäs inklusive ett stort antal andra forskares uppgifter.

Så, rätta mig gärna om jag har fel.

Vänliga hällsningar
Sven Jansson i Uppsala

e-mail   u18210256@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna