ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Cajsa Catharina Ersdotter född 1803 i Asker  (läst 306 gånger)

2022-01-31, 12:04
läst 306 gånger

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Hej någon som har stenkoll.


Jag har en ana som heter Stina Nilsdotter född 1775 i Kräcklinge Örebro län. När jag följer hennes resa så kommer jag till Anna Cajsa Catharina Ersdotter född 1803 i Asker och dotter till Eric Olsson född 1768 i Krattorpsviken i Asker. Men mitt problem här är att tidigare har jag fått indikation på att Anna Cajsa Catharina Ersdotter var gift med en Lars Larsson född 1805 i Lännäs och deras son Lars Larsson född 1833 på södra Vinön gifte sig med Stina Cajsa Catharina Jonsdotter född 1837 i Aggarne Floda Södermanland. Deras dotter Anna Lovisa Larsdotter född 1863 i Floda Glastorp gifte sig med Erik Ersson Lindström från Damkärr i Österåker. Dessa bägge fick dottern Anna,(böt till Emma i USA),Sofia Ottonia Lindström född 1886 i Lottesta Härad Eskilstuna Kloster. Hon följde med släkterna Eriksson-Lindström till USA och gifte sig där med Charles Maurice Lemaire.


Problemet jag då har här, är att även en indikation på att Anna Cajsa Catharina Ersdotter från 1803 i Askers man Lars Larsson från 1805 i Floda skall ha varit son till en Lars Olsson född 1782 på södra Vinön och gift med Catharina Folkesdotter född 1782 och dotter till Folke Andersson född 1755 på Norra Vinön. Men denne Lars Larsson från 1805 skall även ha varit gift med en Christina Jonsdotter född 1793. Nu söker jag en koppling till släkten Chrissmansson som på något vis skall höra ihop med min ana Stina Nilsdotter från 1775 i Kräcklinge och denna Emma,(Anna), Sofia Ottonia Lemaire,(Lindström). Jag har fått några mail från ättlingar till både Emma,(Anna), Sofia Ottonia Lemaire,(Lindström) och släkten Chrissmansson som även de undar hur det egentligen ligger till. Var Lars Larsons,(från 1805), far Lars Larsson född 1782 och gift med Kerstin Persdotter född 1782 på södra Vinön Lännäs eller hette han Lars Olofsson som var gift med Catharina Folkesdotter född 1782 eller var hon gift med både Lars Larsson från 1782 och denne Lars Olsson och att Lars Larsson från 1782 var omgift med Kerstin Persdotter?


Detta är alltså mitt stora problem. Om man går till många andra som forskar inom samma släkter samt Wikitree så dyker både Lars Larsson från 1782 och Lar Olsson upp såsom varande makar till Catharina Folkesdotter, samt med samma födelseuppgifter. Catharina Folkesdotter och Kerstin Persdotter är bägge födda samma år enligt Wikitree, men i Svenska Husförhörsboken får jag upp 2 olika Catharina Folkesdotter. En är född 1779 på södra Vinön och en 1786 på samma ställe och med samma fader. Förklaring till detta var att den första Catharina dog samma år hon föddes och nästa fick ärva namnet. Men varifrån har då WikiTree fått uppgifter om att Catharina Folkesdotter föddes 1782 kan man undra. Jag tror att det föreligger ett läsfel och att 1789 lästes såsom 1782 eftersom kanske en präst skrev slarvigt. Rätta mig gärna om jag har fel.


Svar gives till Sven Jansson och på adress nedan.


u18210256@telia.com


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna