ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är Barnaryd bara en felläsning av Barnarp?  (läst 379 gånger)

2022-01-30, 14:09
läst 379 gånger

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
På en av mina anor står att han är född i Barnaryd (i mitten av 1700-talet), men jag hittar ingen sådan socken. Har den bytt namn? Slagits samman? Enda goggleträffen är från en försäljning på auction.net 2019 av "en sockenbeskrivning av Wisingsö socek, Barnaryds socken, Månsarp socken, Ödestuga socken och Byarum socken".När jag gör sökning på "Barnaryd" i BiS får jag däremot 24 träffar, samtliga på husförhörslängder/församlingsböcker i andra socknar dit någon från Barnaryd flyttat. När jag öppnar originalböckerna som BiS länkar till, så ser jag i flera fall att det nog står Barnarp, men i några fall är det tydligt att det står Barnaryd. Felläsningen kan ju dock ha skett i ett tidigare led, då den som skulle skriva in uppgiften i församlingsboken inte kunde läsa vad det stod i flyttbetyget - kanske hade prästen i Barnarp lagt sig till med en tjusig släng efter det avslutande p:et?
Är det någon som vet hur det ligger till? Ingen av de 24 träffarna i BiS har en hänvisning till en födelse- och dopbok och det kanske inte är en slump....

2022-01-30, 14:22
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt "Sveriges församlingar genom tiderna" har det aldrig funnits någon Barnaryds socken.

Och i Rosenberg blir det ingen träff alls på Barnaryd, vilket borde betyda att det inte ens finns någon by eller gård med det namnet. Och det blir ingen skillnad om jag ändrar till Barneryd, och inte heller om jag försöker med båda varianterna Barna- och Barne- tillsammans med ändelserna -red, -rud och -röd.

Det är troligen p i Barnarp som tolkats som y i något led av avskrifterna, alltså "Barnary" - som ju är hur Barnaryd skulle ha uttalats om det hade funnits.  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-30, 14:50
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Åtminstone tre av de 24 föddes i Barnarp – fler har jag inte kollat.
Hälsar vänligen
Maud

2022-01-30, 18:01
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 03:46
    • Visa profil
Jag kollade i Barnarp (F) AI:1 (1721-1734) Bild 8 (AID: v18936.b8, NAD: SE/VALA/00026), och där skrivs något som jag mycket väl skulle tolka som Barnary, så det har kanske andra gjort också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna