ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dotter till Hemming Olofsson och Lucia Pehrsdotter  (läst 244 gånger)

2022-01-29, 02:03
läst 244 gånger

Utloggad Rasmus Flodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:18
    • Visa profil
Hej! Jag har följt min ana i Rogsta och Jättendal, Häsingland och kom tillslut till Margareta/Margta/Margeta Hemmingsdotter född i Jämtland. Jag fick jättefin hjälp här på rötter och i Margetas död och begravningsskrift i Jättendal (X) CI:3 (1777-1836) Bild 138 / sid 273 längst ned på höger sida kan man läsa att hon kom från Förling socken i Jämtland och hennes pappa hette Hemming Olofsson och Lucia Pehrsdotter. Jag tycker mig kunna utläsa deras namn i Torsnäs, ev också en Olof Hemmingsson som skulle kunna vara far till Hemming. Tyvärr finns ingen födelsebok för året så det är svårt att hitta någon tydlig text. När jag googlar Hemming och Lucia kommer de upp hos en del forskare men aldrig med en dotter Margeta född 1721. Finns det någon här som vet om jag hittat rätt föräldrar?

Mvh Maria Flodin

2022-02-18, 11:08
Svar #1

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej Maria!


Jag kan inte bekräfta att det är rätt men det verkar mycket troligt. Tittar man i husförhören för Föllinge AI:1 s 62 finns en Per Hemmingsson och också två av hans syskon. Margetas födelseår platsar in mycket bra där.
Jag har själv Hemming Olofsson och fru i mitt släktträd men har inte hunnit forska på dem ännu.


I hennes dödsnotis står att hon som änka flyttade hem till Föllinge och bodde där ca 25 år hos släktingar. Har du kollat hos vilka?
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna