ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Rafsten i Ravlunda  (läst 241 gånger)

2022-01-28, 23:23
läst 241 gånger

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jag fick detta tips från Magnus Lindskog i en annan tråd:  Ryttaren Nils Tängström i Raflunda och des Broder afskiedade Ryttaren Petter Rafsten i Runnebröd (S:t Olof) uppvisa en stämning, den de utwärkat på ryttaren Måns Rönberg i Raskarum (S:t Olof), i saken ang.de qwarlåtenskapen efter deras sal. moder och swärmoder Ingar Pärs Dotter, hwar öfwer åstundas et Edswurit inventarium
Detta är vad jag kunnat hitta:

Per Rafsten ryttare nr20 för Raskarum, Svabesholms kompani. Född i skåne omkring 1698.
Antagen Aug 1718, avsked 1724. Efterträdes av Måns Rönberg
Katekismilängd 1726 Raskarum 2: Rytt Petter Rafsten, hustru Bolla
Ev identisk med, Katekismilängd 1742 Raskarum 4: Pär Olsson, H Bolla, S Ola

Måns Rönberg, ryttare nr20 för Raskarum, senare nr22. Född omkring 1696 i Skåne.
Antagen 1724, avsked 1732. I hans ställe Måns Runberg.

Nils Olofsson Tängström, ryttare nr 6 för Ravlunda, svabesholms kompani. "barnfödd i albohärad och whijtaby sohn" omkring 1691.
Antagen i september 1709. Senare nr3 Ryttmästare Becks swentienare för Ravlunda. Avsked 23 Feb 1744.

I  Vitaby hittar jag i mtl en Olof Nilsson med hustru Ingar men tyvärr inga barn. Marcus, hade inte Kornett Jonas Rafsten också anknytning till Vitaby?

2022-01-31, 12:21
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Det stämmer, Anders! Jag har förgäves försökt belägga att kornetten Jonas Rafstens efternamn går att härleda till Ravlunda, men det enda konkreta spår jag har som knyter honom till Österlen är än så länge att hans brorson fiskaren Joseph Josephsson (ca 1681–1758), som var min gammelmormors ff ff ff f, bodde i Vitemölla fiskeläge i Vitaby socken.
 
Uppgiften om släktskapet kommer från Lewenhaupts ”Karl XII:s officerare”, som i sin tur tycks ha hämtat den från någon sorts likvidationsakt; ska detta då tolkas som att kornettskan då var död, och att Joseph Josephsson var kornettens enda levande arvinge? Tyvärr hittar jag ingen födelseort eller angiven ålder på kornetten i de militära rullorna, och även  likvidationsakten lyser än så länge med sin frånvaro.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna