ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loshult 4 + Loshultsklockor  (läst 367 gånger)

2022-01-27, 12:28
läst 367 gånger

Utloggad Daniel Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 13:19
    • Visa profil
När min farmors bror Erik Bengtsson dog för sex år sedan var han den siste i vår släkt på Loshult 4. Gården skiftades förstås ut till sin nuvarande plats på 1800-talet, men vad jag kan se går våra direkta anor på Loshult 4 tillbaka till 1740 då min fm fm fm f Bengt Nilsson gifte sig med sin första hustru Inger Torbjörnsdotter (vars mors andra make för övrigt var riksdagsmannen Björn Svensson på Loshult 2).

Min ana är Bengt Nilssons yngsta dotter Toa Bengtsdotter (Bengts enda son dog som spädbarn, bara tre av sju döttrar överlevde för att bilda familjer), som var den som bodde kvar på Loshult 4 och gifte sig med klockmakaren och rusthållaren Sven Sonesson.

Min fråga är vad som är känt om Loshult 4? När tillkom gården? När flyttades den till sin nuvarande plats? Under vilken tid var det rusthåll?

1760 var den 3/8-dels mantal, men verkar som att det fanns ytterligare en gård och senare står det också som två gårdar med 3/16-dels mantal vardera. Sedan delas den ytterligare och när min farmors farmor Pernilla Bengtsdotter gifte sig med Nils "Snickare-Nissen" Svensson 1868 hade de 3/64-dels mantal på Loshult 45.

Och så den andra delen, finns det något skrivet mer specifikt om Loshultsklockor, dess historia och vilka som tillverkade dem?

2022-02-21, 11:50
Svar #1

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Daniel!Äger själv ett gammalt golvur signerat Jöns Christensson, Loushult. Han levde 1820-1906. De sista åren bodde han i Killeberg och var god vän med min morfar. Fadern till Jöns var den välrenommerade Kristen Andersson, Sjötorp, Visseltofta, som hade lärt till urmakare under vistelse iVärmland. Han brukade ge 70 års garanti på sina golvur.
Det finns en notis i en C-uppsats vid Växjö universitet av Christoffer Byström med titeln Urmakarens undergång.Den finns tillgänglig på internet

En intressant berättelse kommerfrånKinnevalds socken,nämligenatt soldatänkanvid namn
Elin Rolig ska ha börjat tillverka klockor som blev kända som loshultsklockor. Dessa klockor
ska ha fraktats till marknaden i Växjö och såltsrunder1700-talet, särskiltunder
Sigfridsmässan.
Beteckningen Loshult nr 4 finns med i katekismilängden 1696 då Jöns Torbjörnsson (1664-1740) bodde där. Gården säkert mycket äldre.

2022-04-18, 22:51
Svar #2

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Hej Torbjörn. Roligt att Du har ett golvur tillverkat av min FFFMs bror Jöns Christensson. Fungerar den fortfarande? Finns det många av hans klockor? Jöns bror, Sven Christensson, var också urmakare, i Melbourne, Australien.


Vad jag förstår rekommenderade fadern Christen Andersson att hans Sjötorpaklockor behövde underhållas vart 70e år, men att de skulle fungera mycket längre. Min Sjötorpaklocka tickar fortfarande efter nästan 200 år. Christian Anderssons urmakareverkstad finns på hembygdsparken i Hässleholm. Det var där Jöns lärde sig urmakerihantverket.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna