ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dämshult  (läst 160 gånger)

2022-01-16, 16:28
läst 160 gånger

Utloggad Anders Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 18:41
    • Visa profil
Min mffffm Brita Didriksdotter föddes 1742-02-11 i Dämshult. Vad jag vet hade hon inga syskon.
Föräldrarna Didrik och Kerstin i Dämshult (utan efternamn på någondera i vb.) vigdes 1740-04-07 i Tuna. Vart kom de ifrån och vart tog de vägen? Möjligen är Kerstin densamma som avled i Dämshult 1760-02-08 utan efternamn antecknat i db. Didrik verkar ha gift sig tidigare redan 1711-11-01 i Tuna med Brita Persdotter som avled i Dämshult och begravdes 1739-09-23. Jag har inte hittat några barn till dem.

Didrik var ett ovanligt namn i Tuna. Mer vanligt i Västervik. Ingen Didrik verkar vara införd i Tuna dödböcker innan 1900-talet. En Didrik föddes dock 1691-02-02 i Hemseboda, Tuna till en far med för mig oläsligt namn (CI:1 s. 5), kanske Peter. Tror inte att det är den jag söker.

Didrik i Dämshult finns antecknad i mantalslängder åtminstone 1727-1745. Tyvärr är det innan 1727 en lucka i bevarade mtl ända till 1688. Ibland har han fått efternamn i mantalslängderna med en skrivstil som jag har svårt att tyda. Jag tror det rätta namnet ska vara Didrik Svensson.

Vilka bodde i Dämshult innan och efter Didrik och Kerstin? 1746 ser det ut som en Jacob Pärsson. Ifall Didriks hustru Kerstin var omgift med denne "Jacob", har jag inte hittat någon vigselnotering om detta. En Bengt blev far till tre barn 1755-1762. Sedan en Måns Larsson och därefter en Måns Brant som jag gissar är samma person. Jag vet inget om dessa. Värlings första barn föddes därefter 1769. Peter Värlings hustru Brita Eriksdotter var född i Kronoberg, Tuna dit också Brita Didriksdotter flyttade och där avled. Kanske något släktskap finns men det är en annan historia.

Tacksam för vad som finns om Dämshult innan Värlings tid. Boktips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna